Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Innováció
Innováció
Sok jó hidrogén kis helyen is elfér (X)
Az Accusealed Kft. a Szegedi Tudományegyetem és az MTA MFA Kutatóintézetével közösen egy OM pályázat 80 milliós keretén belül sikeresen kifejlesztett egy új, hidrogéngáz tárolására alkalmas akkumulátort, melynek nagy előnye, hogy könnyű, kisméretű és szoba hőmérsékleten képes tárolni az önmaga által elektrolízissel vízből előállított hidrogént.

A hidrogén tárolására felhasznált eljárások még igen csak gyerekcipőben járnak napjainkban.

 Jelen esetben három féle eljárást alkalmaznak leggyakrabban:
Az egyik a hidrogén tárolása nagynyomású palackokban. Ez a legelterjedtebb, ám a leggazdaságtalanabb is; a palackok 10 és 50 literes kiszerelésben kb. 300 bár nyomású hidrogént képesek tárolni, ám a gáz súlya a palackéhoz képest elenyésző.

A második eljárást inkább csak különleges esetekben, például az űrhajózásban alkalmazzák. A hidrogént cseppfolyós állapotban tárolják kettős falú nemesacél palackokban, melyeket jól kell hűteni, hiszen a hidrogén már -253⁰C-on forr, valamint a tartály szelepein keresztül a gáz elszökik, így csak bonyolult és drága megoldások jöhetnek szóba.

A jelenleg leginkább preferált tárolás a hidrogén megkötése különböző fémhidridekben. Néhány könnyűfém, mint pl.: az alumínium, magnézium, lantán, stb. képes a hidrogént „szivacsként" megkötni, ezáltal több gázt képes tárolni, mint cseppfolyósított állapotban és ezután melegítéssel visszanyerhető a tiszta hidrogén.

A magyar mérnökök ezt az eljárást fejlesztették tovább, s már 1994-ben bemutatták a prototípust, amely akkor még befőttes üveg nagyságú volt és 1 liter térfogatban 300 liter gázt volt képes megkötni úgy, hogy a hidrogént saját maga fejlesztette desztillált vízből. Az oxigén a töltés folyamán a szabadba távozik, ám már azon dolgoznak, hogyan lehetne tárolni és a későbbiekben hasznosítani ezt a gázt is. Ma már sokkal kisebb méretekkel rendelkezik; másfél kilogramm tömegű, 130 liter hidrogén tárolására alkalmas és egy kisebb, hasáb alakú akkumulátor méreteinek felel meg. Az egységek összekapcsolhatók, így 5 db akku esetén kb. 1kW teljesítmény nyerhető ki. A töltési ideje 4-8 óra, míg 3-6 órán keresztül lehet „kivenni" belőle a hidrogént. A gépjárműipar mellett számos iparágban is használható lesz, hiszen biztonságtechnikailag sokkal fejlettebb, mint a palackos cella.

A cég vezetője és ötletgazdája Kulcsár Sándor a BME gépjármű fejlesztési szakával, a VHJ Kft-vel és az MTA MFA-val közreműködve 2010 közepéig szeretné piacra dobni a sokrétű felhasználással rendelkező hidrogénakkumulátort. Reméljük, nemzetközi sikerre viszik fejlesztésüket.