Két egyetem, a Harvard School of Engineering and Applied Science (tervező és alkalmazott tudományok iskolája), valamint a Wisconsin-Madison Egyetem kutatói arra próbáltak megoldást keresni, miként lehetne a lefagyást meggátolni. Komoly problémákat okoz ez a közlekedésben, valamint a környezetvédelemben is. Gondoljunk csak bele; a járdák és utak sózása mekkora károkat okoz a környezetben, nem beszélve a járművek korrodálásáról. A repülőgépek szárnyairól vegyszerrel távolítják el a jeget, amely akaratlanul is beszivárog a földbe, ezáltal a talajvízbe is.
A kutatók abból indultak ki, hogy egyes élőlények képesek lepergetni magukról a vizet. Márpedig ez nem anyag kérdése, hanem szerkezeti kialakítás. A felületek nano-szerkezetében keresendő a megoldás -írja a harvardi iskola honlapja. A molnárka például úgy tud szaladni a vízen, hogy lábai taszítják a folyadékot, vagyis nem lesznek nedvesek. A kutatók megfigyelték, hogy a nano-szerkezetű anyagokra csöppentett víz először szétterül, majd újra egyesül egy gömbbé, és visszapattan a felületről. Ez éppen abban különbözik a normál felületektől, hogy azokon a víz tökéletesen szét tud terülni.
A kísérletek során rengeteg felülettípussal megpróbálkoztak, míg végre sikerült megalkotni a legmegfelelőbbet. Ez a szerkezeti összetétel még mínusz harminc Celsius fokon sem engedi megfagyni a vizet. Ezen hőmérséklet alatt pedig a jég már nem tud erősen a felülethez tapadni, így könnyedén eltávolíthatóvá válik. A kutatók úgy vélik, ezeket a nano-felületeket többféle anyagba be lehet majd építeni, így a repülőgépek szárnyain nem kellene fagymentesítést végezni, sőt, az utakat sem kellene többé sózni, valamint nem tapadna meg a jég a távvezetékeken sem, így a vonatok szintén járhatnának.
A technológia már a kísérleti fázisnál tart, most próbálják ugyanis a tudósok többféle anyagba is beágyazni. A kérdés már csak az, hogy a gyártástechnológia mennyire lesz drága, hiszen hazánkban egyetlen kilométer útszakasz megépítése hatalmas pénzeket emészt fel. Sebaj, itthon amúgy sincs szükség speciális technológiákra, hiszen a kátyúk mindig megfogják az autót...