Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Tudomány - Áltudomány
Tudomány - Áltudomány
Jégre lépni tilos!
Jön a tél, jönnek a fagyok. Sok bosszúságot okoznak a csúszós úttestek, a járdák és lépcsők. Az autósokat pedig a szélvédőre fagyott jég boldogítja. Talán ez a probléma is megoldásra talált.

Két egyetem, a Harvard School of Engineering and Applied Science (tervező és alkalmazott tudományok iskolája), valamint a Wisconsin-Madison Egyetem kutatói arra próbáltak megoldást keresni, miként lehetne a lefagyást meggátolni. Komoly problémákat okoz ez a közlekedésben, valamint a környezetvédelemben is. Gondoljunk csak bele; a járdák és utak sózása mekkora károkat okoz a környezetben, nem beszélve a járművek korrodálásáról. A repülőgépek szárnyairól vegyszerrel távolítják el a jeget, amely akaratlanul is beszivárog a földbe, ezáltal a talajvízbe is.

A kutatók abból indultak ki, hogy egyes élőlények képesek lepergetni magukról a vizet. Márpedig ez nem anyag kérdése, hanem szerkezeti kialakítás. A felületek nano-szerkezetében keresendő a megoldás -írja a harvardi iskola honlapja. A molnárka például úgy tud szaladni a vízen, hogy lábai taszítják a folyadékot, vagyis nem lesznek nedvesek. A kutatók megfigyelték, hogy a nano-szerkezetű anyagokra csöppentett víz először szétterül, majd újra egyesül egy gömbbé, és visszapattan a felületről. Ez éppen abban különbözik a normál felületektől, hogy azokon a víz tökéletesen szét tud terülni.

A kísérletek során rengeteg felülettípussal megpróbálkoztak, míg végre sikerült megalkotni a legmegfelelőbbet. Ez a szerkezeti összetétel még mínusz harminc Celsius fokon sem engedi megfagyni a vizet. Ezen hőmérséklet alatt pedig a jég már nem tud erősen a felülethez tapadni, így könnyedén eltávolíthatóvá válik. A kutatók úgy vélik, ezeket a nano-felületeket többféle anyagba be lehet majd építeni, így a repülőgépek szárnyain nem kellene fagymentesítést végezni, sőt, az utakat sem kellene többé sózni, valamint nem tapadna meg a jég a távvezetékeken sem, így a vonatok szintén járhatnának.

A technológia már a kísérleti fázisnál tart, most próbálják ugyanis a tudósok többféle anyagba is beágyazni. A kérdés már csak az, hogy a gyártástechnológia mennyire lesz drága, hiszen hazánkban egyetlen kilométer útszakasz megépítése hatalmas pénzeket emészt fel. Sebaj, itthon amúgy sincs szükség speciális technológiákra, hiszen a kátyúk mindig megfogják az autót...