A magyar csapatok kétféle kategóriában indulnak; az egyik a prototípus, a másik pedig az UrbanConcept kategória. A prototípusok legfontosabb jellemzője, hogy minél könnyebbek legyenek és minél nagyobb távolságot lehessen velük megtenni. Ebben a csoportban indul a Team Orca csapat a Pécsi Tudományegyetemről, akik egy harmincöt kilogrammos, etanol hajtású, karbon-szálas műanyagból készült autóval vágnak neki a versenynek. Velük versenyez majd a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola csapata, az Óbudai Egyetem JFSZ Racing Team csapata, valamint a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata is.
Az UrbanConcept kategória lényege, hogy olyan járműveket állítson rajthoz, melyek hasonlóan a prototípusokhoz, keveset fogyasztanak, ám velük ellentétben hasonlítanak egy normál városi autóhoz. Ebben a kategóriában a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy nevű csapata indul, akik a tavalyi energiamérlegük javítása céljából teljesen új napelemeket fognak alkalmazni autójukon.
A Shell Eco-marathon Europe elnevezésű versenyen olyan csapatok vesznek részt, melyeknek közös célja van: olyan autót építeni, mely a lehető legkevesebb üzemanyaggal képes nagy távolságokat is megtenni. Idén már huszonhetedik alkalommal rendezik meg a viadalt, a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán. Huszonhat ország 222 csapata méri össze tudását a két fő kategóriában, és reméljük, idén ismét megdöntik a tavalyi rekordot, mely szerint egyetlen liter üzemanyaggal 4896,1 kilométer távolságot is meg lehet tenni.
A 2011-es verseny újdonságot is tartogat. A tavaly már sikerrel tesztelt Plug-in kategóriát idén már hivatalossá teszik, ami azt jelenti, hogy a versenyzők mind belsőégésű, mind elektromos motorral hajtott járművekkel rajthoz állhatnak. Üzemanyagként használhatnak benzint, dízelt, cseppfolyós gázt, etanolt, biodízelt, valamint hidrogént, napenergiát és elektromos hálózatról tölthető akkumulátorokat is.
A tudományos kihívás több hónapnyi felkészülést igényel, vannak csapatok, akik már évek óta fejlesztenek hasonló járműveket. A verseny alkalmat ad arra, hogy a résztvevő tanárok és diákok megoszthassák egymással a felgyülemlett tudást és tapasztalatot. A hazai indulók is nagy eséllyel vágnak neki a megmérettetésnek, annál is inkább, mert Magyarországon már szinte hagyománya van a hasonló jellegű fejlesztéseknek. Szurkoljunk hát együtt a magyar csapatoknak!