A magyar vasúti áruszállítás versenyképességét mindenféleképpen növelni kell, különben az iparág teljesen ellehetetlenül. Szakértők szerint ezt úgy lehetne megtenni, hogy vagy növelnék az állami támogatásokat a pályahasználattal kapcsolatban, vagy a közúti áruszállítást elektronikus útdíj bevezetésével kellene sújtani.
A Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatósági elnöke elmondta, hogy a vasúttársaságok azért is vannak nehéz helyzetben, mert minden egyes szállításnál fizetniük kell a pályahasználati díjat, ezzel ellentétben azonban a kamionoknak csak bizonyos útszakaszokra kell fizetniük. A vasúti fuvarozás tehát csak akkor lehet versenyképes a közútival szemben, ha a teherautósok is hozzájárulnak az utak fenntartási költségeihez.
Az Európai Unió szabályozási rendszere nagyon szigorú a díjfizetéssel kapcsolatban, ám az, hogy ki fizeti ki, az az egyes országokban teljesen különböző lehet. Ausztriában például hatvan százalékot térít meg az állam, míg Hollandiában a teljes útdíjat átvállalja a költségvetés. Ez azért szükséges, mert a hajón beérkező árunak mindenképpen vasúton kell elhagynia az országot. Hazánkban ez az arány csak huszonöt százalék, éppen ezért egyre nagyobb teher kerül a vasúti szállítmányozók vállára.
A legnagyobb problémát itthon az állami költségvetés jelenlegi állapota jelentheti, hiszen pénz hiányában a támogatások sem érhetők el. Az elektronikus útdíj bevezetése azonban sokat javítana a helyzeten, hiszen az állam bevételeit is megnövelné. A Rail Cargo egyébként évi húszmilliárd forintos pályahasználati díjat fizet az üzemeltetőknek.