Az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottsága két héttel ezelőtt fogadta el azt a javaslatot, mely szerint a nehézgépjárművek autópálya díjaiba bele kell építeni a légszennyezéssel és zajkeltéssel kapcsolatos költségeket is. Ehhez az Euromatrica-irányelvet kell módosítaniuk.
Az ezzel kapcsolatos sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy olyan, egyszerűnek tűnő megoldást kerestek a problémára, amellyel csak néhány ponton kell javítani a Tanács közös álláspontján, ugyanis nagyon jól tudták, hogy a forradalmi változtatásokba nem mentek volna bele a Tanács tagjai.
Hozzájuk hasonlóan az Európai Parlament is arra az álláspontra jutott, hogy az autópálya infrastruktúra költségeibe kell beépíteni a zajártalommal és légszennyezéssel járó költségeket. A Bizottság azon javaslatát azonban elvetette, mely szerint a dugódíjakat is építsék bele az útdíjakba, melyeket azután számoljanak fel a nehézgépjárműveknek. Az Európai Parlament azonban minden tagállamnak egyénileg engedélyezné, hogy saját belátása szerint egyfajta dugódíjhoz hasonló tételt beépíthessen a már meglévő infrastruktúra díjak közé.
Az útdíjakat időpontfüggővé tennék, mely szerint egy meghatározott, nyolc órás intervallum közötti közlekedés magasabb díjakat tartalmazna. Ennek a célja az volna, hogy a nehézgépjárműveket csúcsidőben letereljék az autópályákról. A díjazás a 3,5 tonna feletti össztömegű gépjárműre érvényes lenne, azonban ez sértené több ország jogrendjét is. Éppen ezért az EP hajlandó átmenetileg a 12 tonna feletti járművekre alkalmazni a rendelkezéseket, de csak abban az esetben, ha az adott ország elfogadható magyarázatot ad az okokról.
A járműpark modernizálása okán a Parlament időben korlátozott mentességet adna a legújabb környezetvédelmi kategóriákba tartozó, Euro 5 és Euro 6-os járműveknek.