Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Tudomány - Áltudomány
Tudomány - Áltudomány
Nyomtatott repülőgép
A világon első ízben készítettek porból repülőgépet az angliai Southhamptonban. Az itt működő egyetemen kutató Andy Keane és Jim Scanlan ötlete alapján jutottak el a prototípusig, melyet a 3T RPD cég gyártott le.

A Sulsa fantázianévre keresztelt repülőgép már levegőbe is emelkedett. Különlegessége, hogy háromdimenziós nyomtató segítségével készítették el.

Már a kilencvenes években is használtak háromdimenziós nyomtatókat különböző tárgyak előállításához a porkohászatban. A technológia lényege, hogy printerbe töltött fém-, vagy műanyagpor legfelső, sík rétegére egy számítógép rávetíti a kívánt, kétdimenziós nyomvonalat, melynek segítségével egy tizedmilliméter vastagságú lapot tudnak kivágni lézerrel. Ezután a nyomtatást addig folytatják, míg a munkadarab magassága el nem éri a kívánt méretet. Lényegében egy három centiméter magasságú tárgyat harminc lapka alkot, melyek a hőtől egymásba olvadnak. A munkafázis végeztével kiemelik a terméket a nyomtatóból, a feleslegessé vált port pedig visszatöltik a nyomtatóba, így nem marad hulladék. Ha pedig különlegesen erős anyagból, például titánból szeretnének előállítani tárgyakat, akkor a lézer helyett elektronsugarat használnak.

Az angol szakemberek azonban a műanyag mellett döntöttek, és kevesebb, mint egyetlen hét alatt végeztek a gép több darabból történő összerakásával. A repülőgép törzse keresztrácsos szerkezetű, melyet szaknyelven geodetikus szerkezetnek is hívnak. A megfelelő súlyelosztás miatt az akkumulátorok és a légcsavart hajtó villanymotor külön-külön a leszerelhető orrészben, illetve a farrészben kapott helyet.

A gépnek nincsenek kerekei, hanem egy megfelelő dőlésszöggel rendelkező, az ég felé nyúló csúszó rámpáról indítják el. A leszállás sem okoz gondot, olyankor a füvön siklik, míg meg nem áll. Hogy leszálláskor le ne törjön a légcsavarja, az vízszintesbe fordul. A gép tesztpilótája a hatszáz méteres magasságot is elérő, világhírű robotrepülő vezető Paul Heckles lett, aki ősszel már versenyeken is kíván indulni a repülőgéppel.