Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
CNG flotta
A metángáz is megfelelő energiaforrás lehet a jövő közlekedésében. Sokan használnak már gáz hajtotta járműveket, ám flottában eddig Magyarországon senki sem gondolkodott. A Zalavíz Zrt. azonban egyedülállóként bevetette magát a mélyvízbe.

Hazánkban egyedülálló gépjárműflottát helyezett üzembe a zalaegerszegi Zalavíz Zrt. Azon felül, hogy a hagyományos meghajtású, ám már elöregedett járműparkot a metán hajtotta kocsik váltják fel, a hajtóanyagot is saját telephelyükön állítják elő.

A szennyvíziszapból visszamaradt anyagokat eddig hatalmas összegekért szállíttatták el a telephelyről, ám most - a tizenhárommilliárdos befektetésnek hála- a szennyvíztelep a legmodernebb eszközökkel lett felszerelve annak érdekében, hogy a felszabaduló gázokból a földgázzal egyenértékű biometánt nyerjenek ki belőle, amely villamos energia előállítására is hasznosítható. HA pedig ezt a gázt kompresszálják, akkor CNG, azaz sűrített földgáz készíthető belőle, melyet már járművek meghajtására is fel tudnak használni.

Az első ilyen üzemű gépjármű tesztüzeme még tavaly augusztusban elkezdődött, ám a kedvező tapasztalatok okán idén szeptemberben újabb nyolc haszongépjárművel bővül a paletta. Természetesen ezek is CNG-vel működnek majd.

A Zalavíz Zrt. egyelőre még számításokat végez, hogy melyik megoldás éri meg jobban; a CNG-vel autókat üzemeltetni, vagy a villamos hálózatot működtetni. A jövőben azt is elképzelhetőnek tartják, hogy mindkét felhasználási mód egyidejűleg működhet.

A jelenlegi szennyvíztisztító berendezést Hollandiából szerezték be. A cég műszaki igazgatója szerint a szerkezet gépészetileg nagyon egyszerű, ám számítástechnikai szempontból már sokkal bonyolultabb. Rendszeres karbantartással az elképzelések szerint akár ötven évig is üzemeltethető a már működő rendszer. Hogy mire fogják felhasználni a keletkezett gázt, az egyelőre még kérdéses, ám az igen biztató, hogy a közlekedés is szóba jött a megbeszéléseken.

A szennyvíziszap kifogyhatatlan energiaforrás, hiszen soha nem fog elapadni. A gázzal működő járművek ugyan csak 350 kilométer tudnak megtenni egyetlen tankolással, azonban ez a mennyiség elégséges lehet a napi teendők ellátásához. A már felhasznált szennyvíziszap kitűnő trágyaként viselkedik például a kukoricaföldeken, így már csak az elszállításért kell fizetnie a cégnek, a befogadásért nem.