Az eddigi "legelektromosabb" hibridautó egy forradalmi fejlesztés, amely az E Mobility Day - az Elektromos Autózás Napján, május 12-én főszereplő lesz a RENEXPO-n, Magyarország vezető energetikai szakkiállításán. A gépkocsi prototípus-példánya abszolút újdonságnak tekinthető, hiszen a hivatalos bemutatóra várhatóan csak ősszel kerül sor.
A magyar közönség május 10-e és 12-e között a Renexpo-n, Magyarország vezető energetikai szakkiállításán ismerkedhet meg testközelből a legnagyobb autógyártók alternatív hajtású csúcsmodelljeivel. Várhatóan a legnagyobb érdeklődés a Toyota Prius Hybrid harmadik generációs fejlesztését kíséri majd.. Az autót mindenképpen az új nagy erejű elektromotor hajtja, a benzinmotor pedig arra szolgál, hogy az út során szükség szerint folyamatosan töltse a kocsi akkumlátorát. Némi túlzással tehát azt mondhatjuk, ez az autó magával viszi saját töltőállomását, így hosszabb utak kényelmes megtételére is képes.
A Renexpo-n azonban ott lesznek a konkurensek is. Mindenekelőtt a Citroen Zero, a gyár első sorozatgyártású elektromos kisautója, amely várhatóan a hölgyek legnagyobb kedvence lesz. Az előrejelzések szerint ugyanitt bemutatkoznak a Fiat és más márkák, de hagyományosan az idei, május 1-i Széchenyi Futam saját fejlesztésű kísérleti modelljei is.
A Renexpo-n már két évvel ezelőtt elkezdtek bemutatkozni az elektromos hajtású autók, tavaly először rendezték meg az E-Mobility Dayt, az elektromos autók magyarországi seregszemléjét. Az elektromos autók használata a világ fejlettebb országaiban rohamosan terjed, ugyanakkor nálunk, vélhetőleg a borsos árak miatt még gyerekcipőben jár ez a piaci szegmens. Itthon talán ha két tucat elektromos autó van összesen forgalomban, miközben a fejlett országokban a nagy vállalatok csúcsvezetői elsőként szállnak át jó példát mutatva, és versenyt űznek abból, hogy ki üzemeltet nagyobb elektromos autóflottát. Nálunk már annak csodájára jártak az újságírók, amikor a napokban az egyik legnagyobb magyarországi vállalat egyetlen darab elektromos autót forgalomba állított. Az elektromos autók tömeges elterjedésének eddig a legfőbb akadálya a magas ár volt. A komoly márkák mindegyike azonban mára elkészítette saját sorozatgyártásra alkalmas típusát, ami óhatatlanul magával hozza az árak esését. Egyrészt a tömegtermelés elindulása, másrészt az árverseny miatt.
Azért itthon is vannak örvendetes hírek: a RENEXPO egyik kezdettől fogva együttműködő partnere, az ELMŰ több területen kezdeményezője és támogatója a fenntartható és zöld megoldásoknak - így az elektromos autózásban is. Mint Kövesdi Zoltán, a cég igazgatósági tagja elmondta, kezdeményezésükre létrejött az E-Mobility-Network csapata, amely egy olyan közösség, ahol a tagok - jellemzően környezettudatos vállalatok - úttörő szerepet vállalnak az E-Mobilitás, vagyis az emissziómentes közlekedés elterjesztésében. Kedvezményekkel is igyekeznek csalogatni az érdeklődőket: így az ELMÜ év végéig meghosszabbította azt az akcióját, hogy a budapesti 7 elektromos töltőállomásnál ingyen tankolhatnak az autótulajdonosok.
A Renexpo-n az új személygépkocsik bemutatkozásán túl fontos téma lesz a fenntartható közösségi közlekedés. Ez jelenleg nem a tömegközlekedés elektronizálását jelenti, hanem elsősorban az önkormányzatok járműveinek, iskolabuszoknak, a betegszállító autóknak, a kommunális járműveknek a modernizálását. Ezek átszerelésében, illetve az új konstrukciókban komoly potenciál van Magyarországon, mind a károsanyagkibocsátás csökkentését tekintve, mind az üzemanyag takarékosságban.
A RENEXPO a jövő nemzedékére is gondol - május 12-én szombaton, az E Mobilitás Napján a gyerekek - természetesen csak szülői hozzájárulással - tehetnek 1-2 kört az elektromos Gokartokkal, ami várhatóan a rendezvény egyik slágere lesz.