Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Tudomány - Áltudomány
Tudomány - Áltudomány
A hidrogén szerepe a repülésben
A repülés által felhasznált fosszilis energia csökkentése komoly probléma elé állítja a tervezőket. A bioüzemanyaggal való próbálkozások csak egy-két százalékot spórolnak, ám az Airbus legújabb ötlete, az üzemanyagcella már komoly lehetőségeket hordoz magában.


Az Airbus ötlete gépei energiaellátó rendszerének üzemanyagcellával való működtetésére akár tizenöt százalékos spórolást is lehetővé tehet. Természetesen nem a turbinákat, hanem a gép egyéb rendszereit működtetik vele.

A Német Repülési- és Űrhajózási Központ az A320-as repülőgépébe egy kilencven kilowattos hidrogéntüzelésű üzemanyagcellát építettek, mely a turbinákon kívüli összes berendezést képes működtetni. A központ szerint a rendszer már három éven belül megkezdheti a tesztüzemmódot.

A turbináknak nagy segítség az üzemanyagcella, hiszen repülés közben nem nekik kell előállítani a segédberendezések működtetéséhez szükséges energiát, így komoly teljesítménytöbblet szabadítható fel, ami a fogyasztásban is jelentkezik. A repülőtéren pedig, a gép álló helyzetében is képes ellátni a teljes rendszert, így a turbinákat nem szükséges beindítani. A cellák nem csak a szórakoztató elektronikát vagy a klímaberendezést láthatja el energiával, hanem a tesztek végeztével akár a navigációt, a biztonsági-, illetve a hidraulika rendszereket is.

Az üzemanyagcella több előnnyel is járna, hiszen jelenleg a segédturbina termeli az elektromosságot a repülőgépeken, ami ezután elhagyható volna. A súlycsökkenést még a hidrogéntartály tömege sem kompenzálja, vagyis az összsúly és ezáltal a kerozinfogyasztás csökken.
A cella mindemellett levegőt használ fel a működéséhez és vizet állít elő, így a keletkezett folyadékot is fel lehetne használni, így spórolva újabb súlyos kilogrammokat a víztartályon.

Az előállított villamos energia még arra is elegendő lehet, hogy villanymotorokat építsenek a repülőgépbe, melyek a földön való mozgatásnál segítik a szerkezetet. Ha mindez megvalósulna, tizenöt százaléknyi kerozint lehetne megspórolni, ami a repülőgépek fogyasztását figyelembe véve nem csekély mennyiség.