Az egyébként is reneszánszát élő konyhaművészet népszerűségének jót tett a gazdasági válság, mert még a legigényesebben összeállított otthoni ebéd is sokkal olcsóbb, mint ha étterembe vinnénk a családot.
Férfiak és nők szemében is vonzó, ha párjuk tud és hajlamos főzni, a különböző egzotikus konyhák és ételek pedig mind inkább részeivé válnak az otthon töltött mindennapoknak. Az elsősorban fagyasztott friss fűszereiről ismert izraeli Dorot kibuc "cége", a Dorot - Garlic & Herbs néhány hete felmérést készített az EU étkezési szokásainak változásáról.
Ebből kiderült, hogy az elmúlt néhány hónapban például a brit polgárok közül 66 százalékkal többen nyúlnak a fazékhoz, mint az azt megelőző időszakban, s 85 százalékkal többen esznek heti öt, vagy annál több alkalommal otthon, mint egy évvel korábban.
Az emberek továbbra sem szeretnek azonban hosszú órákat tölteni az előkészítéssel, ezért a fagyasztott, konyhakész, előfőzött és más hasonló termékek forgalma is ugrásszerűen nőtt. Ezzel csak látszólag van ellentmondásban, hogy a házi koszt új és régi hívei egyre igényesebbek arra, amit esznek. Bár hajlamosak a fent említett, a főzést meggyorsító alapanyagfajták használatára, nagyon is megnézik, hogy az adott termék hol, milyen körülmények között készül, milyen összetevőket tartalmaz, van-e benne tartósító szer, vagy más, népszerűtlen adalékanyag.
Általában is kiderült, hogy egy ország GDP-je, gazdagsága szinte egyenes arányban áll a fagyasztott, előkészített termékek fogyasztásával. A jobb módú Nyugat-Európa kevesebb időt szán az előkészületekre, míg a kevésbé módos keleti blokkban az emberek még mindig hosszú órákat töltenek a nyers - és persze olcsóbb - alapanyagok előkészítésével.
A Dorot helyzete szerencsés - kommentálta a felmérést Dror Yefet, a márka hazai forgalmazójának, a Fanan Kft. vezetője -, hiszen a kínálat mindkét jellemző trenddel találkozik. Egyfelől a minőségi zöldfűszerek elengedhetetlenek az igényes kulináriához. Például a friss és a szárított bazsalikomot nem lehet egy napon említeni. Másfelől azért a dolgozó emberek viszonylag kis része tart fűszerkertet otthon. A termékek népszerűségét reményeink szerint a válság nálunk is csak fokozza - bizakodott az ügyvezető igazgató.
Vélemény
Nagyon érthető, hogy a magyar cég vezetője bizakodik a forgalma növekedésében. Ha ezt a termék minősége, ára alapján tenné nem lenne semmi problémám a nyilatkozattal, ám az ügyvezető belekeveri a válságot. Egy elképzelt interjú képe úgrott be:
- Jónapot kívánok! Milyen eredményeket ért el a Temetkezési Vállalkozás az utóbbi időben?
- Kiválóakat, mondhatom bátran, hogy egyre több a munkánk. Igaz sokat köszönhetünk a hideg időjárásnak. ha még néhány hétig kitart az idő, csodálatos, fantasztikus, utolérhetetlen eredményeket érhetünk el! Mondhatom nagyon boldogok vagyunk, jut most béremelésre, fejlesztésekre.
- Gratulálunk! Elmondaná az olvasóinknak, hogy mi az összefüggés a hideg és az Önök eredménye között?
- Persze, hisz nagyon egyszerű! A média is tele van ezzzel az... izé.. azzal a sok szörnyű fagyhalállal... brrr...
Kovács Tamás