A mezőgazdasági termelést jövedelemszerzés céljából folytató gazdálkodók információszerzési szokásait vizsgáló felmérés 1.198 fő ágazati döntéshozó megkérdezésén alapul. A minta a mezőgazdaságilag hasznosított terület kilencven százalékát művelő mintegy 175 ezer gazdálkodó egységet reprezentálja.
„A mezőgazdasági termelők számos forrásból elégítik ki információigényüket. A bevezetőben említett csatornák mellett hatvanhárom-hatvanöt százalékos arányban jelennek meg a nyomtatott tájékoztatók, a szakmai rendezvények és a szakkönyvek. Szakmai kérdésekben a gazdák kevesebb, mint fele tájékozódik rendszeresen-gyakran a postai úton kapott vagy internetről letölthető ingyenes kiadványokból, illetve televízióban látható, rádióban hallható agrárműsorokból. - mutatta be az eredményeket Varanka Mariann, az AgroStratéga szakembere.
A gazdálkodók szakmai tartalom és hitelesség szempontjából is értékelték az általuk használt információforrásokat. A négyfokozatú skálán 1 = egyáltalán nem megfelelő, 2 = inkább nem megfelelő, 3 = inkább megfelelő, 4 = teljes mértékben megfelelő. 0 pontot kaptak a „nem használom" válaszok, melyek nem kerültek bele az értékelésbe.
A gazdálkodók értékelése alapján szakmai tartalom és hitelesség szempontjából vezet a szakkönyv, majd az ismerős, kolléga, szaktanácsadó következik. Ezeket a nyomtatott szaklapok és a szakmai rendezvények, kiállítások, bemutatók, továbbá az agrárportálok követik. Tartalom és hitelesség szempontjából a legkevésbé értékelik a rádiós agrárműsorokat és a postai úton érkezett hírlevelet, kiadványt. Fontos megjegyezni viszont, hogy még ezek is a pozitív tartományban vannak, tehát egyértelműen értékkel bíró információhordozók.
A válaszadók mintegy ötöde (tizenkilenc százalék) látogatja naponta az agroinform.hu portált. További tizenhat százalékuk a farmit.hu, kilenc százalékuk pedig az agrotrend.hu portálra látogat el naponta. A felmérésben résztvevők többsége egyéb szempontból is aktívnak tekinthető a virtuális világban. Az e-mailt naponta használók aránya hatvankilenc százalék, a világhálót pedig nyolcvanhárom százalékuk keresi fel minden nap.
A kérdőívet kitöltők hetvenhét százaléka használ asztali, ötvenhárom százalékuk hordozható számítógépet. A gazdák negyede használ okostelefont, harmaduk GPS-t. A hivatásszerűen gazdálkodók nyolcvanöt százaléka legalább egyszer vásárolt és negyvennyolc százalékuk legalább egyszer adott már el valamit az interneten.
Jól látható tehát, hogy az agráriumban nem csak az online kommunikáció erősödik érezhetően, hanem az online kereskedelem is terjedőben van.