A világgazdasági növekedés visszaesése a Bosch csoport minden üzletágában éreztette hatását. A Gépjárműtechnika legtöbb területe fejlődést mutatott. Különösen sikeres volt a közvetlen benzin-befecskendező rendszerekhez kapcsolódó üzleti tevékenység, ami ötven százalékos növekedést ért el. Ezzel szemben a dízelrendszer üzletág jelentős veszteséget könyvelt el, főleg a gyengélkedő európai piac, és a szintén gyenge kínai haszongépjármű-szektor miatt. Az Ipari technika üzletágat a gépgyártás visszaesésének negatív hatása és a napenergia-termékek piacán érzékelhető negyven százalékos árzuhanás befolyásolta. A kevésbé ciklikus gyógyszer- és élelmiszeripari csomagolástechnika területén kedvezőbbek az eredmények. A Fogyasztási cikkek és épülettechnika üzletágon belül működő termotechnika és háztartási gépek szektor számára nagy terhet jelentett a Dél-Európában tapasztalható nehéz gazdasági helyzet.
Régiónkénti bontásban vizsgálva szembetűnőek az Európában tapasztalható nehézségek, itt ugyanis az árbevétel két százalékkal elmaradt az előző évihez képest. Észak-Amerikában az árbevétel tizenhét százalékos növekedése biztató teljesítmény, miközben Dél-Amerikában ugyanez a mutató tizenhat százalékos visszaesést jelez. Az ázsiai-csendes-óceáni térség szerény, öt százalékos növekedést realizált.
A Bosch 2012-ben korlátozta a dolgozói létszám további bővítését, és azt a árbevétel növekedéséhez igazította. 2013. január 1-jéig a Bosch csoport munkavállalóinak létszáma világszinten mindössze egy százalékot meghaladó mértékben, 306 000 főre nőtt. A Németországban alkalmazott munkaerő létszáma gyakorlatilag változatlan maradt, ez megközelítően 119 000 munkatársat jelent.
A Bosch az idei évre a globális GDP 2,8 százalékos növekedését várja. Bár az előrejelzés nem tér ki rá, de a társaság jelentős kockázatokkal is számol - különös tekintettel az európai államadóság-válságra. A vállalat várakozásai alapján a Bosch csoport 2013-ra az előző évinél valamivel jobb, de korántsem jelentős árbevétel-növekedésre számít.
A jövedelmezőség javítását célzó rövid távú intézkedésként a Bosch átfogó lépéseket tett állandó költségei csökkentésére, hogy a vállalat rugalmasabban alkalmazkodjon az üzleti környezet változásaihoz. A tőkeberuházásokra, beszerzésekre és befektetésekre a Bosch szigorú határokat húzott. Mivel a vállalat számára kulcsfontosságú európai piacon az elkövetkező években csupán gyenge gazdasági növekedés várható, ezért a Bosch felülvizsgálja európai szervezeti struktúráit. Ezenkívül a vállalat a kereslet akár ideiglenes visszaesésére is a lehető legrugalmasabban akar reagálni. Ebből a célból 2012 decemberében megállapodás született a központi üzemi tanáccsal az időszakos válságok kezeléséről. A megállapodás megteremti annak alapját, hogy a társaság akár húsz százalékos árbevétel-visszaesést is rugalmasan tudjon kezelni anélkül, hogy a rövidebb munkaidőre vonatkozó (törvényileg biztosított) lehetőségekhez kellene folyamodnia. A napenergia szektor stratégiai átszervezése kapcsán minden lehetséges megoldást mérlegelnek.
A Bosch meggyőződése, hogy stratégiája sikeresen illeszkedik az olyan globális megatrendekhez, mint az energiahatékonyság, a környezetvédelem, az erőforrások megőrzése, valamint a biztonság és kényelem. Ennek megfelelően a társaság az elmúlt évben számos új terméket, szolgáltatást és üzleti modellt vezetett be, mint például a Drivelog portált a gépkocsi-tulajdonosok számára, a berendezések távdiagnosztizálására alkalmas rendszert, vagy az internet alapú biztonsági megoldásokat. 2012-ben a Bosch számos termékével ért el komoly sikereket, többek között a hangvezérelt navigációs rendszerrel, az elektromos meghajtású kerékpárral, az első beépített bittáras akkumulátoros csavarozóval, és a közvetlen benzin-befecskendezéssel. A vállalat kutatás-fejlesztési kiadásai meghaladják az árbevétel 8 százalékát, amivel a Bosch már évek óta a világ legjelentősebb K+F vállalatai közé tartozik. A környezet védelmére és az erőforrások megőrzésére hivatott technológiák és termékek a Bosch kutatás-fejlesztési költségeinek több, mint negyvenöt százalékát, árbevételének pedig több mint 40 százalékát teszik ki. „Figyelembe véve a széndioxid-kibocsátás világméretű problémáját és a globális felmelegedésre vonatkozó előrejelzéseket, helyes a Bosch elkötelezettsége, hogy a közlekedési, épülettechnológiai és ipari szegmensben áttérjen a fosszilis energiahordozók használatáról" - mondta Denner. Ezzel egy időben a vállalat tovább erősíti ázsiai jelenlétét. Tavaly például egy helyi beszállító céggel alapított vegyes vállalaton keresztül a társaság megjelent az elektromos robogók kínai piacán. A Bosch külön figyelmet fordít az adott piacokra szabott termékekre, ezért több fejlesztési munkát telepít Kínába, Indiába és Vietnámba.
A dinamikusan fejlődő üzleti környezetben a Bosch még több figyelmet fordít a piaci trendekre, hogy korán felismerje az új irányvonalakat, és azokra gyorsan reagáljon. "Csak akkor tudunk innovatív és hasznos megoldásokat létrehozni, ha még jobban ismerjük vevőink elvárásait" - fejtette ki Denner. A Bosch csoport épp ennek megfelelően alakítja át szervezeti felépítését: 2013. január elején a vállalat létrehozta az Energia- és épülettechnika elnevezésű, negyedik üzletágát. Az új üzletág a biztonsági rendszerek, a termotechnika és a napenergia divíziók, illetve a 2011-ben létrehozott Bosch Energy and Building Solutions elnevezésű leányvállalat tevékenységeit fogja össze. A területek közötti szorosabb együttműködés és hálózatépítés további üzleti lehetőségeket eredményez. Ezt a célt szolgálja a „User Experience" elnevezésű, újonnan létrehozott vállalati osztály is, ami mérnökök, számítógépes szakemberek, pszichológusok, prototípus specialisták és ipari formatervezők segítségével azon dolgozik, hogy a különböző üzletágak termékei fokozottan felhasználó-központúak legyenek.
A rugalmasság és a megújulás érdekében a vállalatvezetési és együttműködési gyakorlatok továbbfejlesztésére van szükség. Ezért a Bosch szeretné aktívabban bevonni munkatársait a vállalati kezdeményezésekbe, és jobban megismerni véleményüket. A társaság célja, hogy dolgozói számára olyan vonzó munkakörülményeket és karrierlehetőséget nyújtson, amelyeknek köszönhetően a munkatársak saját képességeikkel és készségeikkel hozzájárulhatnak a vállalat innovációs erejének és versenyképességének növeléséhez. A vezetői, szakértői és projektalapú karrierutak számos lehetőséget kínálnak az előrelépésre és a személyes fejlődésre. A tervek szerint a jövőben egyre több feladatot kaphatnak majd úgynevezett virtuális projektcsoportok, amelyek nagyfokú kezdeményezőkészséggel és kreatív szabadsággal dolgozhatnak. A Bosch ennek szellemében bővíti Enterprise 2.0 elnevezésű, intranet alapú belső közösségi médiatevékenységét. A közösségi médiaeszközök segítségével ma már mintegy ötezer munkatárs vesz részt a huszonhat különféle változást elősegítő vállalati projekt valamelyikében.