A döntés az EU ProSun egyesülés kezdeményezésére indított vizsgálatnak része, mely az európai napelem iparág több, mint negyedét képviseli. Ennek során az EU az esetleges tiltott kínai kormányzati támogatásokat és a kínai termékek dömpingáron (előállítási ár alatt) való értékesítésének gyakorlatát vizsgálja. A vizsgálat eredményeként előzetes intézkedés a dömpingvámok bevezetéséről legkésőbb június 6-ig várható. Ebben az esetben várhatóan kilencven napos visszamenőleges hatállyal kerül a vám kivetésre, melynek alapját a most elindított regisztráció képezné, és öt évig marad érvényben.
2012-ben az Egyesült Államokban hasonló folyamat eredményeként bevezetett büntetővámmal sújtották a kínai importot. Ez végül összesen huszonnégy és kétszázötven százalék közötti vám bevezetését jelentette gyártónként differenciáltan, azaz minden egyes gyártót külön vizsgáltak és büntettek.
A vizsgálatot kezdeményező EU ProSun szerint a kínai gyártók több, mint nyolcvan százalékos részesedést szereztek az EU napelemes piacából, míg 2004-ben ez a szám nulla százalék volt. Az EU Pro Sun szerint Kína így monopólium kiépítése felé haladt, ami sok európai gyártó és piaci szereplő számára tragikus hatásokat és hosszú távon a monopóliumból kifolyólag a magasabb árakat eredményez. A másik oldalt képviseli az EU napelem iparágon belül alakult Alliance for Affordable Solar Energy (Egyesülés a Megfizethető Szolár Energiáért) aki szerint az esetleges visszamenőleges vámkivetés EU jogba ütközik és a kiszámíthatatlan bizonytalansággal a piacnak jelentős károkat okoz.
A magyarországi árérzékeny piacon is jelentős piaci részesedést tudhatnak magukénak a kínai gyártók termékei, így várhatóan a hazai piacra is már rövid távon jelentős hatással lesz az intézkedés.