Az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után indították el az ún. AVOID technológia kidolgozását. A soron következő, augusztusban induló kísérletben két Airbus tesztrepülőgép vesz részt: az egyik a vulkáni hamut oszlatja szét a légtérben, - ami így egy mesterséges vulkáni hamufelhőt hoz létre, - míg a másik AVOID technológiával felszerelt tesztrepülőgép több mint 30 000 láb magasságban igyekszik észlelni és elkerülni a hamufelhőt. A kísérlet kezdetén a Seviri és Calypso műholdak az űrből is képesek lesznek rögzíteni a vulkáni hamufelhő képét, ezáltal is bizonyítva az AVOID technológia pontosságát és hatékonyságát.
A rendszer működési elve az időjárási radarokhoz hasonlítható: az infravörös technológiával ellátott repülőgépek képeket közvetítenek a pilótáknak és a légiirányító központoknak, így akár már száz kilométeres látótávolságon belül, 5000 és 50 000 láb magasság között is érzékelhetőek majd a vulkáni hamufelhők. Egy esetleges vulkánkitörés esetén, az AVOID élő, egyidejű információt tud küldeni a légkörben található aktuális hamu mennyiségéről, így azok a légterek, amelyek közvetlenül nem érintettek a vulkánkitörés által, fennakadás nélkül használhatóak lesznek.
„Az izlandi vulkánok továbbra is valós veszélyt jelentenek, ezért az AVOID technológia véglegesítése és élesítése fontosabb, mint valaha. Biztosítanunk kell, hogy ne fordulhasson elő az, ami 2010 tavaszán, amikor is napokra leállt a légi forgalom. Az augusztusi kísérlet egy következő fontos lépés a technológia tesztelésében." - mondta el Ian Davies, az easyJet műszaki igazgatója.