Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
Új stratégia az éghajlatváltozásra
A Nemzeti Alkalmazkodási Központ (NAK) vezetője nemrégiben tett nyilatkozatában elmondta, hogy amíg az öt évvel ezelőtt készült Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia csak az üvegház gázokkal foglalkozott, addig a most elkészült változat komplexen kezeli a problémákat.


Bencsik János közölte, a szakmai, társadalmi szervezetek a stratégiához november közepéig tehetnek észrevételeket, amelyeket a NAK beépít a szövegbe, a végleges változatot várhatóan még az idén elfogadja az Országgyűlés.

A 2050-ig tartó időszakra szóló stratégia 1-2,5 Celsius-fokos évi középhőmérséklet-emelkedéssel számol, a fagyos napok száma 35 százalékkal csökken, míg a hőségriadós napok száma harminc százalékkal lesz több a jelenleginél. A következő uniós költségvetési időszakban ezért a támogatások húsz százalékát kell az éghajlatváltozás okozta problémák kezelésére fordítani.

Az új stratégiát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete mellett, a Magyar Földtani és Geofizikai Intézet önálló szervezeti egységeként működő NAK készítette elő, és építi be abba a társadalmi vitában elhangzó véleményeket. A munka az ELTE meteorológiai tanszékének megalapozó tanulmányával indult, amely után több tudományos műhely dolgozta ki a részleteket, majd a NAK tette egésszé a résztanulmányokat. Október közepén kezdődött a közigazgatási egyeztetés is a klima.kormany.hu-n elérhető szövegről.

Az új éghajlat-változási stratégiát bemutatva Bencsik János kiemelte, hogy 2011-ben 66,2 millió tonna volt a szén-dioxid-kibocsátás Magyarországon, de ebből az erdők közel 4 millió tonnát elnyelnek. A rendszerváltáskor a kibocsátás megközelítette a százmillió tonnát, a csökkenés oka elsődlegesen a szocialista nagyipar és mezőgazdaság leépülésében keresendő. Ez azonban a kibocsátás mellett a munkahelyek számát is egymillióval csökkentette.

Az új stratégia négy célt határozott meg: a dekarbonizációt, az éghajlati sérülékenység területi vizsgálatát, az alkalmazkodást és az éghajlatváltozásra való felkészülést, végül pedig a társadalmi partnerséget.

Az első célba tartozik a fosszilis energiahordozók kiváltása és az energiahatékonyság növelése. A stratégia a villamosenergia-termelés okozta szén-dioxid-kibocsátásnál számol a paksi atomerőművel.
Az éghajlati sérülékenység még Magyarország területén belül is nagyon változó. Nyugaton a legjobb a helyzet és kelet felé haladva fokozatosan romlik. Az alkalmazkodás egyik feladata a sérülékeny területeken belül a természeti erőforrások megóvása. A társadalmi partnerség célja a lakosság szemléletformálása: a klímaváltozás hatásainak problémáit kevés ember ismerte fel eddig.

A komplex intézkedések hatására az üvegházhatású gázok kibocsátása 2050-re - a maihoz képest - hetven százalékkal csökkenhet. Ehhez a három nagy kibocsátó - a villamos- és hőenergia-termelés, az épületfűtés, illetve a közlekedés - emisszióját kell csökkenteni.