Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Agrárium
Agrárium
Átmenetinek tűnik a tengeri hajófuvardíjak visszaesése
A vízi szállítás részesedése a globális áruforgalomból körülbelül 90 százalékra tehető. A legfontosabb ömlesztett áruk tengeri forgalma 2007-ben mintegy három milliárd tonna volt, amiből 820 millió tonna volt a mező- és erdőgazdasági áru. Becslések szerint a kereskedelmi hajózás évi közel 380 milliárd USD jövedelmet generál.


Míg az ipari-, valamint a feldolgozott mezőgazdasági termékek tengeri szállítási költsége általában az áru értékének 1-7 százaléka között van, a mezőgazdasági nyersanyagok (gabonafélék, olajosmagvak, stb) esetében ez a költség az elmúlt néhány évben jellemzően az áru értékének 10-20 százalékának megfelelő szinten alakult. E szembeötlő különbség mindenekelőtt azzal magyarázható, hogy a közelmúltban rohamosan nőtt az ömlesztett áru szállítására alkalmas hajótér iránti kereslet, elsősorban Kína és általában néhány Dél-Kelet-Ázsiai ország gazdaságának robbanásszerű növekedése nyomán. (Például Kína vasércbehozatalának kétharmada Ausztráliából és Brazíliából származik, s volumene e két országból az ezredforduló óta öt-hatszorosára emelkedett. Nem meglepő, hogy ugyanezen időszakban az Európai Unió és Kína között a terményszállítás átlagosan évi 12-13 százalékkal drágult.)

A globális pénzügyi válság, a gazdasági növekedés megtorpanása, és a kőolaj árának esése nyomán a tengeri fuvardíjak 2008 második felétől drasztikusan csökkentek. November végén például a Mexikói-öbölből már 20-22 USD/tonna, Brazíliából pedig 33-35 USD/tonna fuvarköltséggel lehetett gabonát, szóját Európába hajózni, míg tavaly az első negyedévben még 80-110 USD/tonna között voltak a díjtételek. Az árcsökkenés idén januárjában is folytatódott: a hónap második felében a Mexikói-öbölből - New Orleansból - 17-18 USD/tonna, Brazíliából 27-29 USD/tonna költséggel el lehetett érni az európai kikötőket. Valószínűsíthető azonban, hogy csak átmeneti visszaeséséről van szó, hiszen a hajógyártás egyelőre képtelen kielégíteni a mennyiségi igényeket.