Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Anno
Anno
Mi történt anno március 10-én?
Ezen a napon született Bécsben született 1889-ben Járay Pál feltaláló, a járműáramlástani vizsgálatok úttörője. Pályafutását a Bécs melletti Fischamendben repülőgépek tervezésével kezdte. A német katonai hatóságok kérésére 1913-ban Friedrichshafenbe, a Luftschiffbau Zeppelinhez vezényelték szolgálatra, s ott a léghajók áramlástani vizsgálatával foglalkozott. Munkássága nyomán a Zeppelin-léghajók gazdaságossága a kétszeresére növekedett.

Az első világháború után elkészítette a világ akkori legnagyobb szélcsatornáját, és folytatta a testek légellenállási tényezőjének csökkentésére irányuló vizsgálatait. Már 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb örvényleválást keltő léghajóalakot.

Kutatásait ezután kiterjesztette a talaj közelében mozgó testekre, és 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb légellenállást adó, ideális járműalakot, az általa Stromlinienwagennek nevezett, teljesen áramvonalazott karosszériájú autót. Számos autógyár (Audi, Adler, Bugatti, Voison, Tatra) sok modellje készült a Járay-féle elvek alapján. A harmincas évek dereka táján építettek a Mercedes-, illetve Audi-alvázra Járay karosszériát, és Járay szabadalma alapján készültek a népszerűvé vált „bogárhátú" Volkswagen prototípusai is. A légellenállási tényezőt az akkor hagyományos kivitelű járművekhez képest körülbelül 25 százalékra csökkentette, így az üzemanyag-felhasználás mintegy 30 százalékkal csökkent. Ráadásul az áramvonalas autó nem keltett maga mögött nagy örvényeket, kevesebb port és sarat vert fel az úttestről.

Járay 1923-tól Svájcban élt, elsősorban repülőgépek korszerűsítésével és vízi járművek áramlástani tervezésével foglalkozott. A Járay-féle járműalak légellenállása még a mai kutatások szerint is a legkisebb. Az általa kifejlesztett - teljesen áramvonalas - autókarosszéria megelőzte korát, s elvei máig is alapjai a járműáramlástani vizsgálatoknak. 1974. szeptember 22-én hunyt el St. Gallenben.
Forrás: sulinet