Anno
Mi történt anno március 10-én?
Ezen a napon született Bécsben született 1889-ben Járay Pál feltaláló, a járműáramlástani vizsgálatok úttörője. Pályafutását a Bécs melletti Fischamendben repülőgépek tervezésével kezdte. A német katonai hatóságok kérésére 1913-ban Friedrichshafenbe, a Luftschiffbau Zeppelinhez vezényelték szolgálatra, s ott a léghajók áramlástani vizsgálatával foglalkozott. Munkássága nyomán a Zeppelin-léghajók gazdaságossága a kétszeresére növekedett.
Az első világháború után elkészítette a világ akkori legnagyobb szélcsatornáját, és folytatta a testek légellenállási tényezőjének csökkentésére irányuló vizsgálatait. Már 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb örvényleválást keltő léghajóalakot.
Kutatásait ezután kiterjesztette a talaj közelében mozgó testekre, és 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb légellenállást adó, ideális járműalakot, az általa Stromlinienwagennek nevezett, teljesen áramvonalazott karosszériájú autót. Számos autógyár (Audi, Adler, Bugatti, Voison, Tatra) sok modellje készült a Járay-féle elvek alapján. A harmincas évek dereka táján építettek a Mercedes-, illetve Audi-alvázra Járay karosszériát, és Járay szabadalma alapján készültek a népszerűvé vált „bogárhátú" Volkswagen prototípusai is. A légellenállási tényezőt az akkor hagyományos kivitelű járművekhez képest körülbelül 25 százalékra csökkentette, így az üzemanyag-felhasználás mintegy 30 százalékkal csökkent. Ráadásul az áramvonalas autó nem keltett maga mögött nagy örvényeket, kevesebb port és sarat vert fel az úttestről.
Járay 1923-tól Svájcban élt, elsősorban repülőgépek korszerűsítésével és vízi járművek áramlástani tervezésével foglalkozott. A Járay-féle járműalak légellenállása még a mai kutatások szerint is a legkisebb. Az általa kifejlesztett - teljesen áramvonalas - autókarosszéria megelőzte korát, s elvei máig is alapjai a járműáramlástani vizsgálatoknak. 1974. szeptember 22-én hunyt el St. Gallenben.
Forrás: sulinet