Anno
Mi történt anno március 31-én?
Ezen a napon született az Arad megyei Pankotán 1891-ban Asbóth Oszkár, az első magyar helikopter konstruktőr. Első vitorlázógépét 18 évesen építette, és motorjával emelte a levegőbe. Az első világháború idején rengeteget foglalkozott a helikopter létrehozásának gondolatával, kifejezetten akkor amikor a katonai megfigyelésre használt ballonok korszerűtlenné, veszélyessé váltak.
1916-ban csatlakozott az Osztrák-Magyar Monarchia császári és kiralyi repülőcsapatok fischamendi kísérleti telepén szorgoskodó Kármán Tódor vezette magyar mérnökökből álló csoport (Petróczy István, Zsurovecz Vilmos és Kármán Tódor) helikopter fejlesztésre irányuló kísérleteihez, mint a világ egyik legkiemelkedőbb légcsavarszakértője. A kötött helikopter szerkezeti instabilitását nem sikerült megszüntetniük.
Asbóth Oszkár nem elégedett meg a kötött helikopter nyújtotta eredményekkel. 1918-ban gyárat alapított ELMA (Első Légcsavar Művek Albertfalva) néven az általa tervezett légcsavarok sorozatgyártására, és még ebben ez év júniusában már repült a személyzet nélküli PKZ-2. Ez a gép augusztusában emelkedett fel utoljára egy légibemutatón, amikor a nehézkes irányíthatósága miatt, oldalhúzás következtében belengett, leesett és összetört.
Hosszas kísérletezés, több mint 10 év után elkészítette 120 lóerős helikopterét, mely 9 hengeres motorral volt szerelve és már képes volt a helyből való felszállásra, merőlegesen fel tudott emelkedni. Az AH-1 nevet viselő jármű 1928-ban emelkedett először a magasba. A kísérletet siker koronázta, s még számos eredményes repülést tudtak végrehajtani a géppel. Asbóth munkatársai: Hosszú István pilóta 87, Víg Mihály művezető 95 alkalommal emelkedett a levegőbe. Összesen 192 kísérleti repülést hajtottak végre, ezalatt Asbóth négy helikoptertípusa 29 órát töltött a levegőben. A legnagyobb magasság 30-50 m között volt csak azért, mert a kényszerleszállás lehetősége még nem volt megoldva.
1941-ben Németországból visszatért Magyarországra, majd a háború végétől 1960-ig, haláláig dolgozott egy újításokat kivitelező vállalat szakértőjeként. 1954-ben kitüntetik a Fédération Aéronautique Internationale Paris a Paul Tissandier-diplomával. Ugyanebben az évben kapta meg a Magyar Repülő Szövetség díszoklevelét. Egy évre rá a Gépipari Tudományos Egyesület oklevelével tüntette ki. Asbóth Oszkár küzdelmes, ám sikeres életéről könyvet írt „Az első helikopter" címmel.
1960. február 27-én hunyt el Budapesten.