Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Anno
Anno
Mi történt anno március 31-én?
Ezen a napon született az Arad megyei Pankotán 1891-ban Asbóth Oszkár, az első magyar helikopter konstruktőr. Első vitorlázógépét 18 évesen építette, és motorjával emelte a levegőbe. Az első világháború idején rengeteget foglalkozott a helikopter létrehozásának gondolatával, kifejezetten akkor amikor a katonai megfigyelésre használt ballonok korszerűtlenné, veszélyessé váltak.

1916-ban csatlakozott az Osztrák-Magyar Monarchia császári és kiralyi repülőcsapatok fischamendi kísérleti telepén szorgoskodó Kármán Tódor vezette magyar mérnökökből álló csoport (Petróczy István, Zsurovecz Vilmos és Kármán Tódor) helikopter fejlesztésre irányuló kísérleteihez, mint a világ egyik legkiemelkedőbb légcsavarszakértője. A kötött helikopter szerkezeti instabilitását nem sikerült megszüntetniük.
Asbóth Oszkár nem elégedett meg a kötött helikopter nyújtotta eredményekkel. 1918-ban gyárat alapított ELMA (Első Légcsavar Művek Albertfalva) néven az általa tervezett légcsavarok sorozatgyártására, és még ebben ez év júniusában már repült a személyzet nélküli PKZ-2. Ez a gép augusztusában emelkedett fel utoljára egy légibemutatón, amikor a nehézkes irányíthatósága miatt, oldalhúzás következtében belengett, leesett és összetört.

Hosszas kísérletezés, több mint 10 év után elkészítette 120 lóerős helikopterét, mely 9 hengeres motorral volt szerelve és már képes volt a helyből való felszállásra, merőlegesen fel tudott emelkedni. Az AH-1 nevet viselő jármű 1928-ban emelkedett először a magasba. A kísérletet siker koronázta, s még számos eredményes repülést tudtak végrehajtani a géppel. Asbóth munkatársai: Hosszú István pilóta 87, Víg Mihály művezető 95 alkalommal emelkedett a levegőbe. Összesen 192 kísérleti repülést hajtottak végre, ezalatt Asbóth négy helikoptertípusa 29 órát töltött a levegőben. A legnagyobb magasság 30-50 m között volt csak azért, mert a kényszerleszállás lehetősége még nem volt megoldva.

1941-ben Németországból visszatért Magyarországra, majd a háború végétől 1960-ig, haláláig dolgozott egy újításokat kivitelező vállalat szakértőjeként. 1954-ben kitüntetik a Fédération Aéronautique Internationale Paris a Paul Tissandier-diplomával. Ugyanebben az évben kapta meg a Magyar Repülő Szövetség díszoklevelét. Egy évre rá a Gépipari Tudományos Egyesület oklevelével tüntette ki. Asbóth Oszkár küzdelmes, ám sikeres életéről könyvet írt „Az első helikopter" címmel.
1960. február 27-én hunyt el Budapesten.