Anno
Mi történt anno április 22-én?
Ezen a napon indult útjára 1970-ben a 'Föld napja' mozgalom. Denis Hayes amerikai egyetemi hallgató indított, aki azóta az alternatív energiaforrások kutatója és szakértője lett. A mozgalom támogatóinak célja, hogy különféle akciókkal hívják fel a figyelmet a környezetvédelem fontosságára.
A 'Föld napját' Magyarországon 1990 óta rendezik meg, ma szinte az egész Földre kiterjed mozgalom. Több mint 125 ország polgárai, s ezernél több szervezet vesz részt benne. Egyik jelmondata: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?" (A jelmondat sajnos értelmezhető rosszindulatúan is. Szerk.)
1989 óta a kaliforniai Föld Napja Nemzetközi Hírközpontból havonta küldtek hírlevelet a világ minden országába.
1990 óta minden évben erre a napra adja ki a washingtoni Worldwatch Institute éves jelentését a világ környezeti állapotáról „A világ helyzete" címmel.
A Critical Mass kerékpáros mozgalom szervezői gyakran erre a napra teszik a felvonulás időpontját.
Ezen a napon fát ültetnek, rajzpályázatot hirdetnek, környezeti vetélkedőt, patak- és falutakarítást szerveznek civil szervezetek és helyi önkormányzatok, iskolák.
Ezen a napon született Magyarországról kivándorolt szülők gyermekeként San Giorgio Canavese-ben (Olaszország) János Viktor (Jano, Vittorio) magyar származású olasz személygépkocsi tervező.
18 éves korától szakmunkásként különböző autógyárakban dolgozott, és többek között apja műhelyében segédkezve leste el az autóépítés alapjait. 20 éves volt, amikor a FIAT tervezési, majd fejlesztési osztályára került. 1921-ben már a FIAT tervező részlegének vezetője lett, részt vett a híres 2 literes versenyautó tervezésében. 1923-ban versenyautó-konstruktőrként az Alfához szegődött. Az általa tervezett autóknak a sikere, a magas szintű mérnöki tervezés mellett, többek között annak is köszönhető volt, hogy a kivitelezésükkor felhasználta a technika legújabb vívmányait. 1928-tól átvette az Alfa Romeo fejlesztési részlegének irányítását, nemcsak tervezte az újabb és újabb versenyautókat, hanem személyesen tesztelte is azokat. Később a Ferrarinál folytatta sikeres tervezői pályafutását. Munkásságának méltó emléket állítottak az Alfa Romeo és a Ferrari múzeumában is.
Szülővárosában hunyt el 1965. március 13-án. (forrás:kfki)