Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Anno
Anno
Ötven éves a hárompontos biztonsági öv
Nils Bohlin a hárompontos biztonsági öv feltalálója 1959-benFél évszázada, 1959. augusztus 13-án, csütörtökön érkezett meg a Kristianstad városában működő Volvo kereskedőhöz egy Volvo PV544-es, azaz a világ első olyan autója, amelyben sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt. A rákövetkező ötven évben a V-alakú, hárompontos biztonsági övek egymilliónál is több ember életét mentették meg.

Az 1960-as években született meg az első jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben rendelték el az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát. Ez Ausztrália Victoria államában történt, és hatására a közúti halálesetek száma 18 százalékkal csökkent az első évben.

A kiváló eredmények ellenére azonban további jó néhány évnek kellett eltelnie, mire az európai országok nagy része követte a példát, az Amerikai Egyesült Államok pedig csak az elmúlt néhány évben csatlakozott.

A hárompontos biztonsági öv mind a mai napig az autók legfontosabb biztonsági berendezése. Ez az övrendszer az automobilok 120 éves történetének kétségtelenül legelterjedtebb és legjelentősebb biztonsági megoldása, mely a statisztikák szerint több mint 50 százalékkal csökkenti a halálos és súlyos sérülések veszélyét baleset esetén.

Bohlin megértette, hogy milyen erők működnek
Van egy mondás, miszerint a legegyszerűbb megoldás gyakran a legjobb is. Az autókban található biztonsági öv azonban csak az 1950-es évek végén nyerte el mai formáját Nils Bohlinnak, a Volvo mérnökének munkája nyomán. Korábban ugyanis más típusú öveket használtak.

Az Amerikai Egyesült Államokban egyes orvosok már az 1930-as években követelni kezdték, hogy az autókat szereljék fel biztonsági övekkel. A legelterjedtebb megoldás a kétpontos öv lett, de előfordultak különböző hárompontos rendszerek is. A problémát az jelentette, hogy ezek az övek nem védték kielégítően az utasokat, főleg nagy sebességnél nem.

A korábban repülőgépmérnökként dolgozó Bohlin, aki a korábban katapultüléseket fejlesztett, már hamar felismerte az ütközések során fellépő erőket.

Máig változatlan alapelvek
A fejlesztések során az egyik legfontosabb szempont az, hogy az öv a megfelelő helyen nyelje el az ütközés során fellépő erőket, ott, ahol a legerősebb a test, azaz a csípőnél és a mellkasnál. Ugyanakkor az övnek könnyen használhatónak és állíthatónak kell lennie.

Bohlin tervének legfontosabb jellemzői a csípő körül futó vízszintes, valamint az átlós, mellkason futó öv, az övpántok ülés melletti, alacsony ponthoz rögzítése, a padló felé mutató „V" alak, illetve a terhelés alatt sem elmozduló, mindig a helyén maradó öv voltak. Pontosan ugyanezek a jellemzők, alapelvek érvényesülnek még ma is.

Ezzel óriási lépést sikerült tenni a biztonság növelésének irányába, azonban a hárompontos biztonsági öv még így sem vált azonnal átütő sikerré. El kellett még telnie néhány évnek, mire a vásárlók jelentős többsége és az autóipar többi résztvevője is felismerte, hogy milyen hatékony életmentő eszköz lehet a biztonsági öv.

Több mint egymillió megmentett élet
Manapság már világszerte hárompontos biztonsági öveket szerelnek az autókba. A modern biztonsági öv az autó belső biztonsági rendszerének legfontosabb eleme, amely tökéletesen együttműködik a többi biztonsági rendszerrel, például a légzsákkal, az övfeszítővel és az erőhatárolóval.
Az öv automatikusan a megfelelő helyzetbe áll az ütközésnél, hiszen az előfeszítő megfeszíti az övet a testen. A rendszer pontosan a megfelelő lendülettel, a lehető legfinomabban rögzíti a testet. Mindezt a másodperc ezredrésze alatt.

Nehéz pontosan megmondani, eddig hány emberéletet is mentett meg a biztonsági öv. A becslések szerint azonban több mint egymillió ember köszönheti az életét a biztonsági övnek, és több milliót óvott meg ez a megoldás a súlyos sérülésektől.

Még mindig jelentős a fejlődési lehetőség
A biztonsági öv használatának szokásai jelentősen eltérnek a világ egyes területein. Az Amerikai Egyesült Államokban úgy becsülték, hogy a biztonsági öv használatának egy százalékos növekedése évente 270 ember életét menthetné meg. Az európai tanulmányok szerint újabb 7000 életet lehetne megmenteni, ha az EU-tagországok mindegyike olyan szintre emelné az övhasználatot, mint az élen járó tagországok. Még nagyobb lehetőségek rejlenek Afrika, Dél-Amerika és Ázsia egyes területein, ahol az autók száma rohamosan növekszik.