Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Innováció
Innováció
Óh, te drága Lítium!
Nemrégiben írtunk a Renault-Daimler közreműködésről, valamint arról, hogy a Volkswagen három év múlva piacra fogja dobni elektromos autóját. Most már tisztán látszik, hogy ismét megelőzik, hiszen a Renault a jövő évtől gyártani kezdi a tavaly ősszel megrendezésre került Frankfurti Autószalonon bemutatott Kangoo Z.E.-t és a Fluence Z.E.-olvasható a Renault gyár honlapján.

A Z.E. rövidítés a Zero Emission (nulla kibocsátás) kifejezésből ered, vagyis ebből már sejthető lehet, hogy nem hagyományos, hanem villanymotorral szerelték az autókat. A Kangoo 3.95 méter hosszú és 1.85 méter széles. A villanymotorja 70kW-os és 226Nm forgatónyomatékot tud kipréselni magából. 130km/h végsebességben korlátozták le a Renault mérnökei, hogy egy töltéssel hosszabb távot legyen képes elmenni. Az akkumulátorok egyébként 6-8 óra alatt tölthetők fel.

A Fluence-t pedig egy 95 lóerős motor fogja hajtani, amely szintén 226Nm-es nyomatékkel rendelkezik. Normál használat mellett az autó egy töltéssel körülbelül 160km-t tud megtenni. A lemerült akkukat szintén 6-8 óra alatt lehet feltölteni, ám a nagyjából félórás gyorstöltéssel 80 százalékos kapacitás érhető el. A jármű 13cm-rel hosszabb hagyományos társainál (4.75m), ugyanis az akkumulátoroknak helyet kellett biztosítani a hátsó ülés mögött.

Sokan még nem tudják, de az autók árát az akkumulátorok fogják jelentősen megnövelni, hiszen a nagy futásteljesítmény/kisebb tömeg arányt csak a lítium-ion akkumulátorok képesek tartani, ezek pedig még nagyon drágák. Ez akár 3 millió forint pluszt is jelenthet a vásárlásnál. A jó hír viszont az, hogy az akkumulátorok nagyjából 6-8 évet fognak bírni, ám a gyorstöltések miatt ez a szám nagyon lecsökkenhet. Ezen felül az akkumulátorokat bérelni is lehet majd, ám a bérleti díj feláras lesz, ha valaki sokszor használja a gyorstöltést.
Az elektromos autóknál még felmerülnek egyéb problémák is. Sok adatot hallottunk a végsebességek korlátozásáról. Ezt azért csinálják, mert 130km/h felett a légellenállás már olyan nagy, hogy a motor hatalmas energiát venne fel a leküzdésére, ez pedig az egy töltéssel megtehető távolság jelentős csökkenéséhez vezet. A másik sarkalatos pont az autó hűtése-fűtése. Főleg a téli üzem jelent gondot, hiszen a villanymotor nem termel annyi felesleges hőt, mint belsőégésű társai. Ennek kiküszöbölésére elektromos fűtést alkalmaznak, mely jelentősen lecsökkenti az akkuk energiatartalmát. A megtett út akár felére is csökkenhet. Éppen emiatt próbálnak hőszigetelt és áramvonalas karosszériát létrehozni fejlesztéseik során.

Nem beszéltünk még az akkukhoz szükséges lítiumról. Azért ez az anyag is korlátozott számban van jelen a Földön, nagy része pedig Bolíviában. Állítólag van belőle elég, de mint minden készlet, ez sem kimeríthetetlen. Bolíviának hatalmas gazdasági fellendülést hozhatnak az elkövetkezendő évek, ha csak idő előtt el nem adják az érc kitermelési jogát, mint ahogyan azt mi tettük a gázmezőinkkel.