Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
Hulladék a vízben?
128 napi kemény megpróbáltatások után végre célba ért a Csendes-óceánt átszelő hajó. A célállomás Sydney kikötője volt, a hajó különlegessége pedig az, hogy műanyag palackokból és újrahasznosított műanyagokból építették.

A hatfős legénység által irányított hajó március 20-án hagyta el San Francisco-t. Nevét a Thor Heyerdahl által épített Kon-Tiki után kapta, így lett Plastiki. A tizennyolc méter hosszú hajó energiáját a napelemek, szélkerekek és a kerékpár hajtotta elektromos dinamó adta. A majd tizenötezer kilométeres utazás legfőbb célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a műanyaghulladék jelentette égető problémára és az újrahasznosítás kézenfekvő lehetőségére is -írja a zöldtech. A hajó teste egyébként 12500 műanyagpalackból készült, melyeket cukornádból és kesuból készített természetes ragasztó fog össze. Az árboc pedig újrahasznosított, alumínium öntözőcsövekből lett kialakítva.

A hatfős legénység (közülük ketten Heyerdahl unokái) az alig huszonhét négyzetméteres területű kabinban élt a négyhónapos út alatt, tengervízzel fürödtek, és saját vizeletüket is újrafelhasználták. Az étlapon általában szárított ételek és konzervek szerepeltek, csak ritkán ettek a fedélzeten termesztett zöldségekből. Az út szélsőséges viszontagságokkal volt tele, ugyanis a hatalmas hullámok, a néha 110 km/h-s széllökések, valamint a harmincnyolc fokos hőség nagyon megviselték az utazók mind fizikai, mind lelki állapotát. Pihenőhelynek csak a két kis szigetet, Szamoát és Kiribatit használták.

A küldetést David de Rotschild, a híres bankárcsalád harmincegy éves tagja vezette, s mint elmondta, az ötlet akkor pattant ki a fejéből, amikor elolvasta az ENSZ egyik négy évvel ezelőtti jelentését, amiben figyelmeztetnek a műanyagok szennyező hatásaira az óceánokra nézve. Kutatások szerint a műanyag 1909-es feltalálása óta minden egyes legyártott tárgy megtalálható a világon, legtöbbjük az óceánokban, apró darabokra hullva. Rotschild úgy fogalmazott, hogy teljesen szükségtelen ezen anyagok gyártása, már régen be kellett volna tiltani a sztirol alapú termékeket.

A célba érés után eredetileg a hajót szétszerelték volna, ám az expedíciót vezető Rotschild szerint nem teszik meg, inkább a jövőbeni, hulladék újrahasznosítást népszerűsítő kampányaikhoz fogják felhasználni.