Közlekedés
Látni és látszani II.
Az előző részben már említettük a jövő világítási rendszereit, most egy picit bővebben szeretnék róluk szót ejteni. Mostani főszereplőink tehát a LED -es világítótestek lesznek. Az elmúlt években rohamosan fejlődött a világító félvezetők iránti kereslet. A LED (fényt kibocsátó dióda) sokkal előnyösebb a mai izzóknál. Főként kis áramfelvétele, és relatíve nagy fényereje miatt alkalmazzák. Az egyetlen hátránya, hogy a világítási szöge elég kicsi, így a nagyobb terek megvilágításához több LED-re van szükség.
Az autóipar is elég gyakran használja már, bár inkább csak a hátsó lámpákban. Vannak típusok, melyek az első fényszóróban is ezt a technikát alkalmazzák, ám elterjedése még várat magára. Ugyanis a tompított fényszóróba legalább harminc, szuperfényes LED-et kell építeni ahhoz, hogy elérje egy xenon lámpa fényerejét. A diódákat vezérelni kell, valamint a nagy darabszám által termelt hő miatt a hűtésükről is külön gondoskodni kell. A szuperfényes, nagy teljesítményű LED-ek gyártása igen költséges, és még nem képesek annyi üzemórát működni, mint kisebb társaik. Előnye továbbá, hogy nem érzékeny az ütésekre, rázkódásra, valamint gyorsan eléri fényerőmaximumát.
Ezért manapság inkább a nappali menetjelzőkbe alkalmazzák szívesen, amit tompított fényszóró helyett használhatunk nappal. Felhívnám a figyelmet arra, hogy a hipermarketekben vásárolt gagyi, sorba állított LED-ek nem minősülnek nappali menetjelzőnek.
Másik alkalmazási helye a hátsó lámpatest. Ide nem szükséges a hatalmas fényerő, így hűteni sem kell. A problémát inkább az jelenti, hogy a nagyjából tízezer üzemórás élettartam mellett több gyártási hibás dióda is előfordulhat, és ezek hamarabb égnek ki, cseréjük pedig nem olyan egyszerű, mint a hagyományos izzóké. A LED mindezek mellett hatalmas lehetőséget rejt magában a jövő biztonságos autója tekintetében. Ugyanis már vannak olyan fejlesztések, amik az autók közti információcsere érdekében folynak. A LED-del ez megvalósítható. Gondoljunk bele, hogy egy autópályán közlekedve az előttünk lévő autós hirtelen fékez. Ha nincs meg a követési távolság, nem biztos, hogy mi is meg tudunk állni mögötte, hisz a reakcióidőnk túl magas. Ezért a mérnökök kitalálták, hogy a hátsó lámpában lévő LED-eket kódok szerint villogtatják a különféle közlekedési helyzetekben, és a mögöttesen közlekedő autós első lámpájába épített szenzor érzékeli őket, majd akár vészfékezéssel is képes lesz beavatkozni. Ez a műveletsor nagyon gyorsan megy végbe, a vezető jóformán fel sem fogja, hogy mi történik.
A LED egyébként az autóipar mellett egyre több helyen kezd elterjedni, szinte minden háztartásban van már LED-es elemlámpa, és az elektromos berendezések készenléti üzemmódját is mind-mind LED jelzi. Fejlesztése napjainkban is töretlenül folytatódik, és egyre több helyen alkalmazzák. A jövő passzív házának megvilágításában is szerepet kaphat, hiszen energiafogyasztása igen kicsi, és a hosszú élettartam miatt a drágább gyártási költségek is megtérülnek.