A TZ-ELMA Zrt. fejlesztésében elkészült a róla elnevezett jármű, melynek nevében a TZ a Total Zero Emission -t (nulla károsanyag kibocsátás), az ELMA pedig elektromos autót jelent -írja a zöldauto.info. Dr. Bednár András és csapata elkészítette az első, elektromos „mi autónkat", mely már több mint két éve működik. Azóta még egy készült belőle. A Suzukit azért választották, mert egy családi, kényelmes kis autót szerettek volna készíteni, nem pedig egy kétüléses kis matchboxot.
Ha hiszik, ha nem, a jármű hatótávolsága százhatvan kilométer egy töltéssel, és még a végsebessége is kiváló, hiszen meghaladja a 130 km/h-t. A tervezők először is felmérték, hogy egy átlagember napi vezetési távolsága nem haladja meg a száz kilométert. Ezért gondolták, hogy elkelne egy olyan jármű, amely ennek akár majd kétszeresét is megteszi, és a legkiválóbb városi közlekedési formák közé tartozik. Ráadásul nem bocsát ki semmilyen káros anyagot.
A fejlesztés olyan irányba történt, hogy egy egyszerű autószerelő is akár negyven óra alatt teljesen elektromos üzeművé alakíthassa a járművet. A másik gondolat az volt, hogy a hosszabb hatótáv érdekében olyan akkucsere telepeket hozzanak létre, melyek automatikusan cserélik a szabvány méretű akkumulátor csomagokat. Most is azon dolgoznak, hogy a napelemek segítségével még olcsóbbá és könnyebbé tegyék a feltöltést. Az átalakítás ára egyébként nagyjából hétezer eurótól akár harmincezer euróig is terjedhet, de ekkora összegért már több száz kilométeres hatótávot, és nagy végsebességet kaphatunk. Lehet, hogy soknak tűnik, de ne feledjük, hogy az üzemanyag ára kilométerenként átlagosan öt forint. Ez azért nem is olyan rossz, alapul véve azt is, hogy egy átlagos ma gyártott elektromos autó ára is meghaladja a harmincezres határt, és még a hatótávja is kisebb.
Rengeteg kidolgozott tervük van, autóra, töltőállomásokra és cseretelepekre vonatkozólag, már csak a támogatás hiányzik.
Mint mindig. Európában máshol nem csak a vásárlókat támogatják, hanem a fejlesztőket is, hiszen látják bennük a jövő fantáziáját és a valódi környezetvédelmi értékeket. Reméljük, itthon is felfigyelnek már végre az ilyen mérvű fejlesztésekre, és konkrét tervekkel állnak elő a támogatási rendszerrel kapcsolatban.