A válság, úgy tűnik nem hatott a tehergépkocsik, illetve a buszok piacára, hiszen ebben az évben már több mint 12 millió haszonjárművet sikerült értékesíteni világszerte, vagyis ismét rekordévet zárhatnak a gyártók. A kiállítás középpontjában éppen ezért a jövőbeni fejlesztések és alternatívák állnak, a dízel meghajtás továbbfejlesztése mellett az alternatív meghajtások és a környezetvédelmi szempontok is fontos szerephez jutottak.
Az 1748 kiállító 272 premierautója közül sajnos csak néhány fontosabb fejlesztésre jut idő. Először is a MAN bemutatta a legújabb aerodinamikai formavilágát, mellyel a kiállított nyerges vontató huszonöt százalékkal kevesebbet fogyaszt. Ez már önmagában hatalmas eredmény. A Mercedes egy hibrid-teherautóval állt a nagyközönség elé. A jármű start-stop automatikával van felszerelve, fékenergia visszanyerő rendszer is van beleépítve, valamint az elektromos motort léghűtéses lítium-ionos akkumulátorok táplálják. Az Atego Blue Tec névre hallgató teherautó így tíz-tizenöt százalékkal kevesebbet fogyaszt jelenlegi társainál, és a vásár ideje alatt már kilencvenezer eurós alapáron azonnal meg is rendelhető. A Volvo és a DAF is hibrid hajtással rukkolt elő, számtalan megoldás pedig gázmotort használt a meghajtásra.
Kell is a fejlesztés, hiszen 2013 januárjától jön az Euro 6-os környezetvédelmi szabályozás, melyet már nem lesz olyan egyszerű teljesíteni. Hiszen nem csak a kibocsátási értékeket kell csökkenteni, hanem a városi szállításokkal járó zajszennyezést is. A kisebb tömegű haszonjárművek kategóriájában a Renault-Nissan együttműködésből jöttek létre az elektromos, kis tömegű teherautók, melyek 2011-től már elérhetők lesznek a piacon. A Mercedes és a Ford is létrehozott egy kisebb tesztflottát, melynek próbaüzeme jelenleg is folyik.
A Citroën a Berlingo First Electric-kel vonult ki a kiállításra, bemutatva a városi könnyűszállítás megoldásait. Az ötszáz kiló terhelhetőségű jármű teljesen elektromos üzemű, 56 lóerős motorja 120 kilométer hatótávolságra képes egyetlen feltöltéssel, így kiválóan alkalmas a városon belüli gyors kiszállításokhoz. Ezt a francia posta is konstatálta, és mindjárt rendelt belőle ezer darabot.
Természetesen a gyártók a világ minden tájáról képviseltették magukat a legújabb fejlesztéseikkel, ott volt Kína, Japán és India is, ők azt mutatták meg az európaiaknak, hogyan lehet olcsón, nagyjából ugyanolyan minőségű termékeket gyártani. A fejlesztések tehát egyértelműen jó irányba haladnak, így reménykedhetünk, hogy nemsokára már nem kell szagolnunk az éppen előttünk haladó teherautó orrfacsaró füstjét.