A Berlini Szabadegyetem szakemberei az orvostudományban már régóta ismert EEG-t, vagyis az enkefalográfiát vették alapul kutatásaikhoz, melynek segítségével könnyedén mérhetők az egyének agyhullámai. A járművet számítógép vezérli, amit összekötöttek az agyhullámok mérésére szolgáló szenzorokkal, így a komputer különbséget tud tenni az agy által kreált parancsok között.
Raul Rojas, a projekt vezetője elmondta, hogy a gépkocsit már tesztelték az egykori berlini repülőtér, a Tempelhof területén. Minden gond nélkül lefolytatták a kísérletet, egyetlen kis bökkenő volt csak a próbaút során, mégpedig az, hogy a jármű kissé megkésve reagált a parancsokra. Ez betudható annak is, hogy a fejen elhelyezett érzékelők, valamint a gépjármű komputere között elhelyezkedő elektronikus, a gondolatot vezérlőjellé alakító port belső rendszere még túl lassú. Az agyi jelkibocsátás nagyon gyenge, így időbe telik, míg teljes biztonsággal venni tudja a készülék.
Természetesen más problémák is vannak a rendszerrel. Gondoljunk csak a rádiójelekre, a folyton változó mágneses terekre, melyek akár a járművön belül, akár kívül is elhelyezkedhetnek, és nagyban szavatolhatják az elektromos agyhullámok vételének biztonságát.
A rendszert először laborban, a tesztben részt vevő sofőr agyhullámainak segítségével betanították. A vezető mindig valamilyen parancsot adott, a számítógép pedig eltárolta azt. Így sikeresen rögzítették a balra, jobbra, fék, gyorsítás jellegzetes tényezőit. A tesztvezetés során a vezérlő már ezen parancsok segítségével tudta megállapítani, hogy mit is tegyen az autó kezelőszerveivel.
Bár még csak prototípus, de a jövőben nagy szerepet játszhat a végtagbénulásos betegek közlekedésében. Ők ugyanis a tagjaikat mozgatni nem tudják, ám a gondolataik teljesen épek a mozgások terén.
A kutatók elismerték, hogy a rendszernek van egy nagy gyengéje is, mégpedig az, hogy vezetés közben nem kalandozhatnak el a sofőr gondolatai. Ezt pedig a férfiak egy csinos női láb láttán biztosan nem fogják tudni megállni...