A kötelezettségszegési eljárás a forgalomirányítás szabálytalansága miatt indult meg Magyarország ellen. A gondot azonban már nem a MÁV és a GYSEV jelenti.
Az Európai Bizottság szerint a forgalomirányítás sajátos velejárója, hogy aki a részesévé válik, az a kapacitáselosztásban és a menetvonal-kijelölésben is részt kell, hogy vegyen. Ezekben az ügyekben tehát döntéshozatali lehetőségei lesznek a forgalomirányítónak. Márpedig az Európai Uniós jogrend szerint egy vasúti szállítási szolgáltatásokat nyújtó szervezet nem vehet részt a menetvonal-kijelöléssel és kapacitáselosztással kapcsolatos döntéshozatali metódusban, vagyis nem végezheti el ezeket a feladatokat.
Hasonló véleményen van a háromtucat, vasúti szállítással foglalkozó cég egyike, a Floyd Zrt. vezérigazgatója is. Bogdán András szerint a legjobb megoldást az jelentené az ügyben, ha a forgalomirányítás teljes egészében átkerülne egy teljesen független, pályakapacitás-elosztó szervezethez. Egy másik megoldás is lehetséges, mely szerint az is sokat segítene, ha a MÁV eladná a személyszállítási szolgáltatást végző cégét, a Start Zrt.-t, vagy a vontatásért felelős vállalatát, a Trakció Zrt.-t.
Az MMV Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója, Tamás-Vadnai Éva ezzel ellentétben teljesen másként látja a magánvasutak és az „állami" vasutak viszonyát -írja a Napi Gazdaság. Szerinte az utóbbi időben itthon keményedett a hangulat. Úgy látja, hogy Európában nincs még egy ilyen ország, melyben az arányaihoz képest ennyi külföldi vasúttársaságnak lenne engedélye. A probléma forrását pedig abban látja, hogy a határon túli társaságoknak nincs magyarországi telephelyük, vagyis nem fizetnek iparűzési adót, és az egyéb adóiknak a túlnyomó részét is a saját hazájuk szabályai szerint fizetik meg. A verseny tehát miattuk vált élessé.