Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Környezetvédelem
Környezetvédelem
Hibrid autóbuszt tesztelnek
Hazánkban szinte alig hallani komolyabb, környezetbarát tömegközlekedési eszközökről, pedig igazán elkelne belőlük több is a városok utcáin. Debrecen után most Pécs is kipróbálhatja azt a Volvo autóbuszt, amely hibrid hajtáslánca miatt sokkal környezetkímélőbb hagyományos társainál.

Nagyon nehéz eldönteni, hogy egy hibrid jármű valóban azért hibrid-e, hogy a környezetet óvja, vagy csak azért, mert így a rá vonatkozó kedvezőbb adók szempontjából több pénz marad a zsebben. Ezt nehéz eldönteni a több tízmilliós luxusautóknál, ám egy tömegközlekedési járműnél már teljesen más a helyzet.

Az autóbusz, amit a svéd Volvo gyárt, valóban sokkal kisebb ártalmat zúdít környezetünkre, ezáltal méltán nevezhető hibridnek. A tisztább üzemelés mellett még takarékosabb is, nem fogyaszt annyit a gázolajból, mint fosszilis üzemanyaggal működő legmodernebb társai. A BKV autóbuszairól pedig már ne is beszéljünk. A 7700-as típusszámra hallgató jármű tehát vegyes üzemben közlekedik, húsz kilométeres óránkénti sebesség alatt kizárólag a villanymotort használja. Így az indulásoknál is az elektromos erőforrás hajtja a járművet, vagyis a buszmegállókban várakozók, és a gyalogosok sem kapnak füstmérgezést az automata sebességváltók okozta gáztöbblettől.

A jármű a húszas tempónál bekapcsolja a dízelmotorját, így attól kezdve már normál üzemanyaggal közlekedik. Motorja azonban igen takarékosra lett tervezve, ezért kevesebbel is beéri hagyományos társainál. A busz a fékezés fázisában hasznosítja a felszabaduló energiákat, melyeket visszatáplál az akkumulátorokba a rekuperációs folyamat során. Az üzemeltetés során a busz nem csak fogyasztása és lényegesen alacsonyabb káros anyag kibocsátása miatt lesz környezetbarát, hanem zajkibocsátása miatt is vonzó lehet a közlekedési vállalatok számára.

Az elterjedése útjába csak egyetlen probléma állhat, mégpedig az anyagiak ugyanis a hibrid busz drágább normál üzemű társainál. Rengeteg érv szól ugyan mellette, például az, hogy nem csak az utasok, de a vonal mentén lakók kényelme is növekedne a kisebb zajártalomnak köszönhetően. Nálunk azonban csak kevesen hisznek az elektromos hajtáslánc előnyeiben, így csak remélhetjük, hogy valamelyik közlekedési vállalatnál felismerik a jármű valódi mivoltát...