Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Tudomány - Áltudomány
Tudomány - Áltudomány
Újabb csúcs napelemes repülővel
Megszületett az újabb világcsúcs, ugyanis Bertrand Piccard sikeresen landolt Marokkó fővárosa mellett Solar Impulse elnevezésű napelemes repülőgépével. A világhírű svájci ezzel teljesítette a nemrégiben kitűzött célt.


A Solar Impulse egy olyan repülőgép, melynek meghajtásáról napelemek gondoskodnak. Méretei az Airbuséval vetekednek, azonban súlya lényegesen kisebb, mint óriási társáé.

A repülőgép hatvannégy méter szárnyfesztávolsággal rendelkezik és ez abszolút nem véletlen. A szárnyak felületén ugyanis több, mint tizenkétezer napelemcella helyezkedik el, mely a négy darab, egyenként 7,5 kilowattos elektromos motort hajtja. Az 1,6 tonna tömegű gép törzsében négyszáz kilogrammnyi akkumulátor található, mely felhős időben, illetve sötétben szolgáltatja az energiát a motorok számára.

Bertrand Piccard még 1999-ben elsőként utazta körbe a földet léghajóval. Legújabb kísérletében Madridból szállt fel, majd a Gibraltári-szoros érintésével ért földet Rabat közelében. A repülés folyamán az utazó 550 méteren is több kilométert megtett, ami azért komoly teljesítmény, mert ebben a magasságban mínusz huszonkilenc Celsius fok a hőmérséklet.

A gép átlagsebessége negyvenöt kilométer volt óránként, a pilóta pedig oxigénmaszkban repült. Többször is elérté a 8500 méteres repülési magasságot természetesen a motorok segítségével. Az út során hol motorral hajtva, hol pedig vitorlázva repült, ez nagyban függött napszaktól és a felhős időtől is. Az emelkedést motorokkal végezte, majd az éj leszálltával a szinten tartást az akkumulátorok adta áram segítségével vitte véghez. Természetesen többször is vitorláznia kellett, ez pedig egyidejű süllyedéssel járt.

Piccard több csúcsot is tart: napelemes repülőgéppel ugyanis 26 óra 10 perc 19 másodpercnyi időt töltött a levegőben egyhuzamban, illetve az ő gépe emelkedett a legmagasabbra: 9235 méterre a tengerszint fölé. Következő tervét 2014-ben kívánja véghez vinni, miszerint gépével körberepüli majd a Földet.