Vasútbiztonsági fórum
Széles körű egyeztetésre hívta a magyarországi vasúti veszélyes árufuvarozás biztonságának fokozásában érdekelt kormányzati, szabályozási és szakhatósági szervezetek, valamint a fuvarozó vállalatok vezető képviselőit a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület.
Magyarország vasúti pályahálózatán évente mintegy negyvenmillió tonna áru halad át és ennek az árutömegnek csaknem tizenöt százaléka, hatmillió tonna minősül veszélyes (például maró, gyúlékony vagy környezetkárosító) rakománynak. A veszélyes áruk egy része jövedéki termék, és vannak közöttük olyanok, amelyek annak minősülnek ugyan, azonban szállításuk semmilyen közvetlen veszéllyel nem jár. Jelenleg a vasúti a legbiztonságosabb fuvarozási mód. Míg a közúti szabálytalanságok gyakorisága tíz százalék, a vasútiaké hat százalék. A veszélyes áruk vasúti fuvarozásával összefüggésben az elmúlt időszakban nem történt olyan baleset, amely súlyos következményekkel járt volna emberek egészségére, vagy a környezetre. A magyarországi statisztikai adatok azt mutatják, hogy hazánk ezen a területen még nem érte el az Európai Unió átlagát és az ellenőrzések is arra figyelmeztetnek, hogy szükséges tovább csökkenteni a meglévő kockázatokat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) október derekán már összehívott egy vasúti veszélyes áruszállítási munkacsoportot. A tanácskozáson az NFM illetékes képviselőivel együtt a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Belügyminisztérium, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a NAV, az ORFK, valamint a MÁV Zrt., a Rail Cargo Hungaria Zrt és a GySEV Cargo Zrt. mellett a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület vezető képviselői is kifejtették a kérdéssel kapcsolatos álláspontjaikat. A hatóságok és a vasúti szakma képviselői szükségesnek tartják egy átfogó vasútbiztonsági akcióprogram kidolgozását. A HUNGRAIL-ben képviselt vasutak megítélése szerint az intézkedések meghozatala előtt intenzív adatgyűjtésre van szükség, melynek eredményeképpen minden, a kérdés tisztázásához szükséges tényt és összefüggést fel lehet tárni, ami a vasúti veszélyes áruszállítással összefügg. Véleményük szerint a biztonság fokozásához nem a hatósági ellenőrzések szigorításán keresztül vezet az út. Ha ugyanis tovább szigorítjuk az ellenőrzést, nem csak a veszélyes áruk, hanem minden áru elkerüli országunkat. Az adminisztratív szigorítás ugyanis tovább lassítaná az árutovábbítást és azzal a veszéllyel járna, hogy Magyarország végképp lekerül a nemzetközi vasúti fuvarozási útvonalak térképéről. Sokat segíthet viszont a diagnosztikai rendszerek akár Európai Uniós forrásokból történő fejlesztése, a megfelelő kockázatelemzést követően lefolytatott célzott ellenzőzések módszere és a veszélyes árukkal kapcsolatba kerülő vasúti szakszemélyzet jobb képzése is.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület arra törekszik, hogy a szakmai fórumon elhangzott érvek hozzájáruljanak egy a veszélyes áruszállítás kockázatait csökkentő, az egész vasúti ágazat számára elfogadható megoldás kidolgozásához, amely figyelembe veszi a versenyképességi szempontok mellett a nemzetközi szabályozásokból fakadó kötelezettségeket is.




