Közlekedés
Rekonstrukció az M3-as metróvonalon
Az M3-as metróvonal egyre rosszabb állapotban van, így nemsokára hasonló felújítás veheti kezdetét, mint amilyen 2004 és 2008 között történt az M2-es metróvonalon.
A műszaki állapotok olyan mértékben leromlottak, hogy a rekonstrukcióig hátralevő, az uniós források megszerzéséhez, jóváhagyásához szükséges néhány évben már csak jelentős korlátozásokkal tudnák biztonságosan üzemeltetni a vonalat, ezért haladéktalanul megkezdik a leginkább elhasználódott sínszálak cseréjét, ezek pontos helyszíneit szakértői vizsgálat alapján határozták meg. Ez a síncsere még nem a teljes rekonstrukció része, a munka a vonal biztonságos közlekedésének fenntartásához szükséges. A BKK és a BKV egyidejűleg már dolgozik egy olyan európai uniós nagyprojekt előkészítésén, amely az M3-as vonal járműparkjának megújítását és a vonal teljes infrastrukturális felújítását célozza, erre azonban csak a 2014-ben kezdődő hétéves uniós finanszírozási időszakban látnak lehetőséget, addig a tervezési, előkészítési munkákat végzik el.
Ellenőrzés és intézkedések
• Az M3-as metróvonal sínállapot-ellenőrzésével megbízott vállalkozó vizsgálati anyagában összesen mintegy 49 kilométer sínszál cseréjét irányozta elő 2012 áprilisában.
• Jelenleg is folyamatos mérésekkel ellenőrzik a sínek állapotát. A hagyományos méréseken kívül kísérleti szakaszon egy új, mágneses anyagvizsgálati alapon nyugvó eljárást is kipróbálnak. Az eljárás gyorsabb és egyszerűbben végezhető, mint a hagyományos technológiával végzett mérések.
• Valamennyi szakágra kiterjedően szakértői bejárásokat, ellenőrzéseket végeztek, illetve olyan szakmai jelentések készültek és készülnek folyamatosan, amelyek alapján tervezik a rövidtávú beavatkozásokat, illetve a rekonstrukció műszaki tartalmát is.
• A külső szakértők által elkészített technológia alapján folyamatosan végzik az elöregedett orosz járművek műszaki auditját, és végrehajtják az ezek alapján szükséges beavatkozásokat.
Új sínek beszerzése
• A BKV Zrt. 15 kilométer sínszál beszerzésére indított közbeszerzési eljárást 2012 negyedik negyedévében. Az első, mintegy 2553 méteres tételre a szerződést megkötötték, a beszállítás nagyrészt még 2012-ben megtörtént, a síncserék előkészítés alatt állnak. A cserék elvégzéséhez szükséges még néhány alkatrész, ezek beérkezése néhány héten belül várható. A feladatot saját kapacitásából végzi el a BKV.
• A szerződés további négy tételének közbeszerzési elbírálása is megtörtént, a vállalkozási szerződést várhatóan február elején kötik meg. Terveik szerint a vállalkozó a megrendelt mennyiséget április végéig leszállítja. A sínszálakat a BKV 2013 végéig tudja kicserélni.
• A MÁV által értékesíthetőnek ítélt 15 600 méter sín megvásárlásával kapcsolatban az NFM és a MÁV segítségével megállapodás jött létre. A MÁV által kb. 120 millió forintra prognosztizált vételár kedvezőnek ítélhető, de annak pontos meghatározásához külső szakértő által végzett értékbecslés is szükséges, amit kezdeményeztek a MÁV-nál. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő - a MÁV-tól kiépített sínek tulajdonosi jogai felett rendelkezőként - ez alapján fogja meghatározni a végleges vételárat, és utána kezdődhet a sínek felhasználása.
• A használt sínek beépítését saját kapacitásból nem tudja elvégezni a BKV, ezért közbeszerzési eljárást indítanak 34 kilométernyi sínanyag beépítésére (a 15 kilométer saját kapacitású beépítésen kívül ennyi szükséges az összesen 49 kilométerhez). A műszaki diszpozíció összeállítása elkészült, a közbeszerzési kiírás rövidesen megjelenik.
A BKK 2011 áprilisában támogatási kérelemmel fordult az NFM-hez a metróvonal rekonstrukciójának európai uniós (KÖZOP) forrásból történő támogatása érdekében. Az NFM 2012. november 15-én meghozott döntése alapján a BKK mint Kedvezményezett a projekt tervi előkészítésére vissza nem térítendő támogatásban részesülhet. A támogatási szerződés megkötése érdekében szükséges egyeztetések folynak.
A támogatási szerződés megkötését követően ez év tavaszán kiírják a közbeszerzési eljárást a rekonstrukció, valamint az északi meghosszabbítás teljes körű tervezési feladatainak elvégzésére.
A projekt fő elemei (amelyek megvalósítására a 2014-2020 közötti európai uniós finanszírozási ciklusban kerülhet sor) az alábbiak:
• megújulhat a teljes infrastruktúra, ennek keretében:
o teljes hosszában megújulhat a pálya, a sínek és lekötések, a jelen időszakban beszerzés alatt lévő használt sínszálak helyére is újak kerülnek,
o orvosolhatják az alagutak vízszivárgási, vízelvezetési problémáit, ezzel elkerülik a pálya romlását leginkább előidéző állapotromlást,
o fokozhatják a metró biztonságát, új tűzvédelmi rendszer kerül telepítésre, hatékonyabb lesz a hő- és füstelvezető rendszer,
o megtörténhet a biztosítóberendezési, járművezérlési és távközlő rendszer cseréje, ezáltal javul a forgalombiztonság,
• szintén megújulhatnak az állomások, utasforgalmi terek, minden állomáson egységes, modern belsőépítészeti arculatot kap, megújul a világítási és utastájékoztatási rendszer,
• elvégezhetik a meglévő mozgólépcsők felújítását, cseréjét, új mozgólépcsőket építenek be azon állomásokon, ahol jelenleg nincsenek,
• minden, felszín alatti állomást és a vizsgálati eredményektől függően mélyállomásokat liftekkel látnak el, ahol ez műszakilag reálisan megoldható,
• megújulhat a teljes járműpark, a pontos megoldás a következő EU-finanszírozási ciklusban rendelkezésre álló forrásoktól függ,
• a meglévő szakasz felújítása mellett a támogatási források rendelkezésre állása esetén megvalósíthatják a vonal északi meghosszabbítását a káposztásmegyeri lakótelepig, az M0-s körgyűrűről megközelíthető, P+R parkolóval ellátott intermodális csomópontot alakíthatnak ki, ezáltal jelentősen javítva a IV. és XV. kerületben lakók, valamint a főváros északi agglomerációjának lakói számára a belváros elérhetőségét.
Ellenőrzés és intézkedések
• Az M3-as metróvonal sínállapot-ellenőrzésével megbízott vállalkozó vizsgálati anyagában összesen mintegy 49 kilométer sínszál cseréjét irányozta elő 2012 áprilisában.
• Jelenleg is folyamatos mérésekkel ellenőrzik a sínek állapotát. A hagyományos méréseken kívül kísérleti szakaszon egy új, mágneses anyagvizsgálati alapon nyugvó eljárást is kipróbálnak. Az eljárás gyorsabb és egyszerűbben végezhető, mint a hagyományos technológiával végzett mérések.
• Valamennyi szakágra kiterjedően szakértői bejárásokat, ellenőrzéseket végeztek, illetve olyan szakmai jelentések készültek és készülnek folyamatosan, amelyek alapján tervezik a rövidtávú beavatkozásokat, illetve a rekonstrukció műszaki tartalmát is.
• A külső szakértők által elkészített technológia alapján folyamatosan végzik az elöregedett orosz járművek műszaki auditját, és végrehajtják az ezek alapján szükséges beavatkozásokat.
Új sínek beszerzése
• A BKV Zrt. 15 kilométer sínszál beszerzésére indított közbeszerzési eljárást 2012 negyedik negyedévében. Az első, mintegy 2553 méteres tételre a szerződést megkötötték, a beszállítás nagyrészt még 2012-ben megtörtént, a síncserék előkészítés alatt állnak. A cserék elvégzéséhez szükséges még néhány alkatrész, ezek beérkezése néhány héten belül várható. A feladatot saját kapacitásából végzi el a BKV.
• A szerződés további négy tételének közbeszerzési elbírálása is megtörtént, a vállalkozási szerződést várhatóan február elején kötik meg. Terveik szerint a vállalkozó a megrendelt mennyiséget április végéig leszállítja. A sínszálakat a BKV 2013 végéig tudja kicserélni.
• A MÁV által értékesíthetőnek ítélt 15 600 méter sín megvásárlásával kapcsolatban az NFM és a MÁV segítségével megállapodás jött létre. A MÁV által kb. 120 millió forintra prognosztizált vételár kedvezőnek ítélhető, de annak pontos meghatározásához külső szakértő által végzett értékbecslés is szükséges, amit kezdeményeztek a MÁV-nál. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő - a MÁV-tól kiépített sínek tulajdonosi jogai felett rendelkezőként - ez alapján fogja meghatározni a végleges vételárat, és utána kezdődhet a sínek felhasználása.
• A használt sínek beépítését saját kapacitásból nem tudja elvégezni a BKV, ezért közbeszerzési eljárást indítanak 34 kilométernyi sínanyag beépítésére (a 15 kilométer saját kapacitású beépítésen kívül ennyi szükséges az összesen 49 kilométerhez). A műszaki diszpozíció összeállítása elkészült, a közbeszerzési kiírás rövidesen megjelenik.
A BKK 2011 áprilisában támogatási kérelemmel fordult az NFM-hez a metróvonal rekonstrukciójának európai uniós (KÖZOP) forrásból történő támogatása érdekében. Az NFM 2012. november 15-én meghozott döntése alapján a BKK mint Kedvezményezett a projekt tervi előkészítésére vissza nem térítendő támogatásban részesülhet. A támogatási szerződés megkötése érdekében szükséges egyeztetések folynak.
A támogatási szerződés megkötését követően ez év tavaszán kiírják a közbeszerzési eljárást a rekonstrukció, valamint az északi meghosszabbítás teljes körű tervezési feladatainak elvégzésére.
A projekt fő elemei (amelyek megvalósítására a 2014-2020 közötti európai uniós finanszírozási ciklusban kerülhet sor) az alábbiak:
• megújulhat a teljes infrastruktúra, ennek keretében:
o teljes hosszában megújulhat a pálya, a sínek és lekötések, a jelen időszakban beszerzés alatt lévő használt sínszálak helyére is újak kerülnek,
o orvosolhatják az alagutak vízszivárgási, vízelvezetési problémáit, ezzel elkerülik a pálya romlását leginkább előidéző állapotromlást,
o fokozhatják a metró biztonságát, új tűzvédelmi rendszer kerül telepítésre, hatékonyabb lesz a hő- és füstelvezető rendszer,
o megtörténhet a biztosítóberendezési, járművezérlési és távközlő rendszer cseréje, ezáltal javul a forgalombiztonság,
• szintén megújulhatnak az állomások, utasforgalmi terek, minden állomáson egységes, modern belsőépítészeti arculatot kap, megújul a világítási és utastájékoztatási rendszer,
• elvégezhetik a meglévő mozgólépcsők felújítását, cseréjét, új mozgólépcsőket építenek be azon állomásokon, ahol jelenleg nincsenek,
• minden, felszín alatti állomást és a vizsgálati eredményektől függően mélyállomásokat liftekkel látnak el, ahol ez műszakilag reálisan megoldható,
• megújulhat a teljes járműpark, a pontos megoldás a következő EU-finanszírozási ciklusban rendelkezésre álló forrásoktól függ,
• a meglévő szakasz felújítása mellett a támogatási források rendelkezésre állása esetén megvalósíthatják a vonal északi meghosszabbítását a káposztásmegyeri lakótelepig, az M0-s körgyűrűről megközelíthető, P+R parkolóval ellátott intermodális csomópontot alakíthatnak ki, ezáltal jelentősen javítva a IV. és XV. kerületben lakók, valamint a főváros északi agglomerációjának lakói számára a belváros elérhetőségét.