

Az alacsonypadlós járművek és a vonali fejlesztések keretében kiépülő magasabb, huszonhat centiméteres peronok együttesen nem csak a mozgásukban korlátozattak számára teszik lehetővé a közösségi közlekedés használatát, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák és az idősebbek közlekedését is nagyban megkönnyítik.
Az eljárásba beépítve feltételes lehetőség nyílik az alapbeszerzés harminchét darab villamosán felül további nyolcvanhét darab jármű később történő megvásárlására is. Ennek a lehívási lehetőségnek az érvényesítésével biztosítható, hogy amennyiben további források állnak rendelkezésre a későbbiekben, akkor a most beszerzettekkel azonos típusú és kialakítású villamosokkal további vonalak akadálymentesítésével lehet az utazási komfortot növelni. Az egységes járműpark kialakítása hozzájárul a üzemeltetés költségeinek csökkentéséhez, továbbá biztosítható a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között.
A leendő pályázóknak harminc darab újépítésű, teljes hosszban alacsonypadlós, mindkét oldalán ajtókkal rendelkező jármű elmúlt három évben, az Európai Unió vagy az EFTA területén történő üzembe helyezését kell bemutatnia. Az alkalmassági feltételként meghatározott elvárások a budapesti villamoshálózaton megszokott és elvárt technikai paraméterekkel összhangban állnak, egyben megalapozzák, hogy más városokban már bizonyított, a budapesti hálózatra minden tekintetben megfelelő járművek érkezzenek a fővárosba, így biztosítva, hogy a projekt 2015-ös zárásáig a projekt megvalósítható és az uniós forrásvesztés elkerülhető legyen.
A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt, az ajánlati áron túl a műszaki és ergonómiai szempontok is figyelembe vételre kerülnek, így többek között előnyben részesül a kedvező energiafogyasztás, a jármű folyosójának minél nagyobb szélessége, valamint az ülőhelyek minél magasabb aránya is.
Az ajánlataikat a járműgyártók 2013. április 3-ig tehetik meg, a szerződéskötés a tender megfelelő lebonyolódása esetén nyár elején lehetséges. A szerződéskötést követően az első járművek 2014 végén érkezhetnek Budapestre, míg az utolsó járművek 2015 III. negyedévében állhatnak utasforgalomba. A járműveket a BKV Zrt. fogja üzemeltetni.
A villamosbeszerzés része a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem" projektnek, ami 0,67 százalék önerő biztosításával, 99,33 százalékuniós támogatás felhasználásával, összesen negyvenhárommilliárd forint értékben valósulhat meg, az ehhez szükséges Támogatási Szerződést a BKK 2012 decemberében megkötötte.
A villamosok beszerzéshez kapcsolódóan felújításra kerül a Hungária, Száva és Budafok kocsiszín, aminek a keretében az új járművek karbantartásához szükséges berendezések is telepítésre kerülnek, valamint átépülnek azok a peronok is, amelyek más infrastruktúra-projektnek nem részei, többek között az Alkotás úton.
A projekt keretében még huszonnégy darab energiahatékony, alacsonypadlós trolibusz (tizennégy darab szóló és tíz darab csuklós) is beszerzésre kerül, a közbeszerzési eljárás előre láthatóan a tavasz folyamán indul el.