Keresett szó:




Ördöngős
Kis konvertológia
Tudákos
Jelasity nem fut, ő nem gyávaA névhasonlóság ugyan némileg költői, s amennyiben eltekintünk olyan apróságoktól miszerint a horvát bán Jelačić-nak (Petőfi szerint Jellasicsnak) neveztetett...
GFZ Potsdam Earthquake Bulletin - last 20 events
M 5.3, Irian Jaya, Indonesia2012-01-28 19:37:31 -4.13 140.79 74 km M
Pályázati közlemények
Elérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó kiírásoknál az Elszámolhatósági ÚtmutatóElérhető a honlapon a környezetvédelmi és energetikai fejlesztéseket célzó pályázati kiírásoknál az Elszámolhatósági Útmutató című dokumentum, amely minden...
VM
Meghosszabbították a védett természeti területek hulladékmentesítési pályázatának beadási határidejét
Szociális és Munkaügyi Minisztérium - Pályázatok
Pályázati felhívás szociális módszertani intézmények számáraHatáridő: 2011. január 11.
Energiaálság
Magyar atom

Ez most nem Moldova György örökbecsűje, de ugyancsak kötelező olvasmány. Mondhatnám, miért...

madzag
Lorem ipsumLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sit amet nibh eu mauris ullamcorper venenatis at id mi. Proin orci neque, tincidunt ac pulvinar...
Címoldal > Innováció
Innováció
Fejleszt a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. február végén a budapesti Területi Vontatás-szolgáltatási Központjában ismertette egyik, a vontatás-szolgáltatás tervezésének és végrehajtásának hatékonyabbá tételét célzó fejlesztési beruházását.

A sajtótájékoztatón Márkus Imre, a Zrt. vezérigazgatója, Márton Ferenc, a társaság működtetési vezérigazgató-helyettese és Rácz Imre vontatójármű menedzsment vezető mutatta be a sajtó képviselői részére a vállalat mozdonyfedélzeti berendezését, a rendszer alkalmazásának célját és előnyeit. A tájékoztatót követően a médiumok munkatársai a mozdonyok vezetőállásán működés közben is megtekinthették a bemutatott berendezést.

A MÁV cégcsoporton belül a vonatok továbbítását, illetve a tolatást - szolgáltatási szerződések alapján - a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. végzi. Magyarországon ma egy átlagos munkanapon mintegy 3600 teher- és személyszállító vonat indul el és érkezik meg a célállomásra. A vonatok vontatásának megszervezése óriási feladat, különösen, hogy az információk eddig jórészt telefonon, illetve kézzel kitöltött, papíralapú dokumentumokon jutottak el egyik helyről a másikra.

A társaság által elindított projektnek köszönhetően ez a helyzet változik meg gyökeresen: a most zajló fejlesztések nyomán egyszerűsödnek, átláthatóbbá válnak a vontatás-szolgáltatási folyamatok.

A mozdonyfedélzeti berendezés
A MÁV-TRAKCIÓ célul tűzte ki a mozdonyok hatékonyabb felhasználását, a mozdonyvezetők hatékonyabb foglalkoztatását, valamint a mozdonyok által felhasznált vontatási energia mennyiségének csökkentését. A vontatási társaság ezen célok elérése érdekében indított fejlesztési projektet, amelynek keretében a mozdonyokat valós idejű adatokat szolgáltató mozdonyfedélzeti berendezéssel látja el. A berendezés legfontosabb célja a vállalat igényeinek megfelelő műszaki adatok és egyéb információk előállítása és elektronikus úton történő továbbítása.

A mozdonyfedélzeti berendezésekkel szembeni követelményeket a Zrt. egy kutatás-fejlesztési projekt keretében határozta meg a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve. A berendezés nem csupán a vonatok mozgási adatainak gyűjtését, hanem sok egyéb hasznos műszaki adat valós időben történő figyelését, közzétételét és elemzését is lehetővé teszi. A megoldással a cég ügyfelei információigényeit is gyorsabban, pontosabban, hatékonyabban tudja kielégíteni, ugyanakkor a teljesítménymérési rendszer is hitelessé válik.

A rendszer működtetéséhez szükséges információk szolgáltatása érdekében egy, a műszaki jellemzőket folyamatosan mérni képes rendszer kiépítése vált szükségessé, amelyhez a legkézenfekvőbb megoldást dolgozták ki a szakemberek. A szükséges adatok összegyűjtése ott történik, ahol az információk keletkeznek: a járműveken (a MÁV-TRAKCIÓ mozdonyain és a MÁV-START Zrt. motorkocsijain, illetve vezérlőkocsijain).

A rendszer lelke a vontatójármű vezetőállásán elhelyezett fedélzeti számítógép. A mozdonyvezető a kijelző melletti klaviatúrával tud adatokat bevinni a berendezés számítógépébe. A mozdonyvezető a személyre szóló mágneskártya lehúzásával jelentkezik be a rendszerbe. Ezt követően a jármű üzemelésére vonatkozó adatok továbbításával nincs több teendője, az automatikusan történik. A mozdonyfedélzeti berendezés által szolgáltatott adatokat a központi szerveren dolgozzák fel.

A mozdonyfedélzeti berendezések és az általuk szolgáltatott elektronikus információk lehetővé teszik a jelenlegi papír alapú adatszolgáltatás kiváltását. A számítógépes rendszerek összhangjának megteremtésével az elektronikus adatok újabb adatbevitel nélkül, papírhasználat mellőzésével rögzíthetők.

K+F projekt keretében jelenleg folyik az a fejlesztés, amely lehetővé teszi, hogy a későbbiekben a mozdonyfedélzeti berendezés alkalmassá váljon a szolgálati menetrend elektronikus megjelenítésére, közvetlenül a mozdonyvezető előtt. Így feleslegessé válik a mozdonyvezetők részére papír alapú szolgálati menetrendet nyomtatni.

Az elektronikus rendszer segítségével az egyes mozdonysorozatok közötti fogyasztás-különbségek is összehasonlíthatóvá válnak. Az így nyert tapasztalatok felhasználhatók a Zrt. további energia megtakarítás elérését célzó törekvéseinek megvalósításához.

A mozdonyfedélzeti berendezés a járművek vezérlésébe nem avatkozik be, csupán műszaki-technológiai jellegű adatokat gyűjt és továbbít, egyebek mellett például a mozdony berendezéseinek, részegységeinek pillanatnyi állapotával kapcsolatosan. A berendezésnek ugyanis több mérőmodul is része, így folyamatosan képes információt továbbítani például a vonat sebességéről, a motor fordulatszámáról, de mérni tudja a felhasznált energiát: villamos mozdonyoknál az áramfogyasztást, míg dízelmozdonyoknál a gázolaj mennyiségét.

A berendezés részegységei, a GPS adók 10-20 méteres pontossággal képesek meghatározni az adott jármű mindenkori helyzetét; a GSM alapon működő informatikai rendszer pedig - ilyen hálózaton működnek a mobiltelefonok is - percenként (illetve az aktuális adatok tekintetében bekövetkezett változások esetén) online módon továbbítja az adatokat a vontatási tevékenységet irányítók számára. Ezáltal a mozdonyok (és velük a szerelvények) helyzete, mozgása és a fontosabb műszaki információk folyamatosan nyomon követhetők az irányító központban.

A központ szerverein tárolt adatok - különböző céloknak megfelelően - különválogathatók. Az így nyert információk összevetésével igen hasznos tapasztalatokat lehet leszűrni, többek között a járművek kihasználtságával és energia felhasználásával kapcsolatosan.

A szakemberek előtt megjelenített digitális térképen megjelenő információk, koordináták percenként - egyes esetekben annál is gyakrabban - frissülnek. A rendszer minden változást - így például a vonat indulását vagy megérkezését is - automatikusan jelzi. Ezáltal lehetőség van arra is, hogy a mozdonyok irányítását végző szakemberek információval rendelkezzenek arról, hogy az adott mozdony (illetve vonat) időben megérkezik-e a csatlakozási ponthoz, avagy a célállomásra. A mozgási és időadatokból az esetleges késések időtartama is a korábbinál pontosabban határozható meg.

A távlati tervek szerint a fedélzeti berendezés szolgáltatja majd a megfelelő bemenő adatokat (például földrajzi koordináták, sebesség stb.) az utastájékoztató rendszerek működtetéséhez is, bár a berendezés fejlesztésének legfőbb célja nem ez.

A dízelmozdonyok GPS, illetve GSM rendszerrel történő ellátása tárgyában kiírt pályázatot a Prolan Zrt. nyerte el. A dízel járművekre 2008 februárjában, a villamos járművekre pedig 2008 októberében kezdődött el a berendezések felszerelése. A nyertes cég a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. közreműködésével telepíti a berendezéseket a járművekre. A mozdonyok tetejére antennákat szerelnek, a vontatójárművek különböző pontjait pedig érzékelőkkel látják el. Az üzemanyagtartályba, a fékrendszerbe és a légfék fővezetékbe nyomásérzékelőket, a jármű bizonyos pontjaira pedig hőmérsékletadókat építenek be.

A MÁV-TRAKCIÓ kezelésében lévő projekt keretében 2008 és 2009 folyamán megtörténik a MÁV Csoport valamennyi vontató járművének, motorvonatának és vezérlőkocsijának korszerű, GPS-alapú mozdonyfedélzeti berendezéssel történő ellátása. A teljes vontatójármű állományból (összesen 1500 jármű) 920 a MÁV-TRAKCIÓ Zrt., további 580 jármű pedig a MÁV-START Zrt. és a MÁV Zrt. tulajdonában van.

A projekt két szakaszban valósul meg. A dízel járművek mozdonyfedélzeti berendezéssel történő ellátása 2008 decemberében befejeződött, a villamos járművek felszerelése pedig várhatóan 2009 közepén ér véget. A mai napig több mint 1000 járműre került fel a berendezés, a projekt a terv szerinti ütemben halad.

A mozdonyfedélzeti berendezések járművekre szerelésétől a MÁV-TRAKCIÓ a vontatási energia-költség csökkenését, és a korábbinál korszerűbb és rugalmasabb vontatási szolgáltatás elérését várja. A fejlesztés megvalósítása a társaság működtetési és gazdasági folyamatait teszi hatékonyabbá, valamint a mozdonyvezetők napi munkavégzését teszi egyszerűbbé - olvasható a MÁV-TRAKCIÓ közleményében.