Magyarországon, 2008 végén a 14 évnél idősebbek közül 3,09 millió fő (teljes népesség 36 százaléka) számított rendszeres internethasználónak, online videó tartalmakat pedig már 21 százalékuk (650 ezer fő) nézett rendszeresen Az eMarketer által 2009 elején megjelentetett felmérése szerint az Egyesült Államokban az online módon videókat az internetezők csaknem 82 százaléka nézett 2008 végén (összesen 137 millió fő, a teljes népesség 45 százaléka), ami előrevetíti, hogy az interneten elérhető videó tartalom az internethasználat intenzitásának növekedését is magával hozza. A folyamat már Magyarországon is elindult.
Az online videót nézők számán kívül fontos adat, hogy milyen gyakorisággal néznek videókat a videómegosztó portálokon és milyen jellegű videókat néznek. Az alábbi táblázatból kitűnik, hogy az Egyesült Államokban a férfiak gyakrabban néznek online videót, mint a nők, a fiatalabb (18-24 éves) generáció körében pedig népszerűbb a videó tartalom internetes környezetben, mint a 24 év felettiek körében.
Az amerikai felhasználók online videó nézési gyakorisága
|
Férfi (18-24 éves) |
Nő (18-24 éves) |
Férfi (24 év felett) |
Nő (24 év felett) |
Naponta |
33,7% |
17,8% |
25,4% |
13,3% |
Hetente többször |
28,8% |
26,0% |
28,1% |
25,9% |
Hetente egyszer |
16,9% |
14,4% |
12,4% |
8,9% |
Havonta többször |
10,0% |
17,1% |
17,1% |
21,2% |
Havonta egyszer |
7,5% |
15,8% |
10,7% |
17,5% |
Ritkábban, mint havonta |
3,1% |
8,9% |
6,3% |
13,3% |
Forrás: http://www.emarketer.com/Article.aspx?id=1005960
Az egyesült államokbeli online videózók kis része (10-15 százaléka) már csak letöltés útján néz videó tartalmat, a felhasználók több mint fele (50-60 százaléka) pedig a videóstreamek megtekintése mellett már töltött le videót az internetről. Bár a videómegosztó oldalak böngészése tipikus módja a streamelt videók megtekintésének (ez a csupán érzékelést engedő felhasználás), de a videómegosztókon elérhető videók letöltésére az interneten könnyen elérhetők speciális szoftverek és online alkalmazások. Az amerikai online videózók fennmaradó része (30-40 százaléka) csak streamelt videókat néz, a magasabb életkorú felhasználók esetén ez az arány magasabb, az 55 év feletti online videózók több mint fele pedig csak videóstreameket néz, letöltött videókat nem.
Videó tartalmak már a ’90-es évek közepén is elérhetők voltak az
interneten (Guba.com, Heavy.com), de az első közösségi (web 2.0-ás)
videómegosztó szolgáltatások világszerte csak 2003-ban jelentek meg. A
ma világszinten legnépszerűbb videómegosztók közül a Metacafe már
2003-ban elindult, ezt két évvel később követte a YouTube, illetve a
vele nagyjából egy időben indult Dailymotion és Google Video, míg a
Hulu-t 2007 márciusában alapították.
A szolgáltató a videómegosztó szolgáltatás esetében csak a szervert,
illetve az alkalmazást, mint keretrendszert biztosítja, a videó
tartalmat a felhasználók készítik, töltik fel, osztják meg,
véleményezik, és ilyen módon a további látogatókat vonzó értéket az
aktív közösség teremti. A videómegosztók bevétele jelenleg még a
hirdetési felületek értékesítéséből származik.
A longtail jelenség a videómegosztó szolgáltatásoknál is megjelent. A felhasználók körében egyelőre a legnépszerűbb portál a Google tulajdonában lévő YouTube, ahol az aktuálisan legnézettebb videókat naponta néhány százezerszer tekintik meg, ugyanakkor a portált jelenleg naponta 210 millió esetben keresik fel (ami havonta átlagosan 6,3 milliárd oldalletöltést jelent). Az oldalra jelenleg percenként 15 órányi videó anyagot töltenek fel.