Közlekedés
A „repülő koporsók” ideje lejárt
Mivel a légi közlekedés egyre népszerűbb, érdemes tudni, milyen garanciákat jelent a jegye. Az Európai Parlament tevékeny részt vállalt a légi utasok jogainak védelmében. A nyári vakáció kellős közepén is érdemes áttekinteni, milyen kötelezettségei vannak a légitársaságoknak - írja az europarl.europa.eu.
Az EU régóta küzd az ésszerű polgári légi közlekedési versenyért és a légi utasok megfelelő védelméért. Az ehhez szükséges jogszabályok a repülésbiztonsággal, az akadálymentesítéssel, az általános jogokkal és a méltányos árképzéssel foglalkoznak.
Általában az EP és különösen a közlekedési szakbizottság aktív szerepet játszott a légitársaságok unió feketelistájának összeállításában. Az EU légterében történt tragikus balesetek miatt kiemelt jelentőséget kapott a nemzetközi biztonsági szabványoknak meg nem felelő légitársaságok listája. A feketelistát 2005 decemberében fogadta el a parlament és az EU Miniszterek Tanácsa. A lajstromot az Európai Bizottság negyedévente frissíti. A legutolsó frissítés idén áprilisban történt.
Az EU nagy figyelmet fordít a fogyatékkal élő légi utasok jogaira. 2005 decemberében EP-képviselők indítványozták, hogy az EU szabályozása „további védelmet nyújtson hátrányos megkülönböztetésük ellen, és biztosítsa, hogy megfelelő segítségben részesüljenek". Az utasok szállítását nem lehet fogyatékosságuk miatt visszautasítani, és ha a szállítás lehetetlen, akkor elfogadható alternatívát kell kínálni. Az új szabályok 2008-ban léptek életbe. Számos reptér és légitársaság jelenleg is teljes körű segítségnyújtást biztosít, de az indulás előtt legalább 48 órával értesíteni kell őket a sajátos szükségletekről.
Bővült azon jogok köre, amely az utast illetik, ha megtagadják a beszállást, törlik a járatot, illetve késés, a csomag elvesztése és baleset esetén. A légitársaságoknak segítséget, szállást, sőt járatoktól függően 125 eurótól 600 euróig terjedő anyagi kártérítést kell nyújtaniuk. Akitől a jogait megtagadják, azonnal tegyen panaszt a járatot üzemeltető légitársaságnál és ha kell, az illetékes nemzeti végrehajtó hatóságnál.
2008 novemberétől a légiutasokat már a repülőjegy lefoglalásakor pontosan tájékoztatni kell arról, mennyit kell majd végül fizetniük a - sok esetben gyanúsan alacsony áron - meghirdetett repülőjegyért. A 2008. július 9-én elfogadott rendelet szerint a meghirdetett repülőjegyáraknak már a meghirdetéskor tartalmazniuk kell a végső árat, tehát minden adót, pótdíjat, költséget és el nem kerülhető díjat.
2008 márciusában az EP a légiközlekedés biztonságosabbá tétele érdekében szabályokat fogadott el az utasok és a kézipoggyászok, valamint az áruforgalom és a küldemények ellenőrzéséről, a személyzeti hozzáférés szabályozásáról, a személyzet kiválasztásáról és képzéséről, illetve a repülőgépek biztonsági átvizsgálásáról. Lehetőség lesz fedélzeti biztonsági tisztek, különleges kiképzésben részesült „légi marsallok" alkalmazására. A jogszabály kötelezően idén április 29-ától alkalmazandó.