Közlekedés
Piros a zöldkártyának
"2010. január elseje után akiknek műszakit kell csináltatniuk az autójukon, már nem kell majd külön zöldkártyáshoz is elmenniük, hanem egy lépésben, egyszerre tudnak mindent elkészíttetni az autójukhoz" - mondta Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnökhelyettese a közszolgálati televízió június 16-i esti hírműsorában. Az NKH másnap sajtóközleményében részletesen ismertette elgondolását.
Az NKH Központi Hivatala Sajtóközleménye
Nemzeti Közlekedési Hatóság
2009. július 17.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2009. július 13-tól vezette be a műszaki vizsgáztatás
területén a KÖKIR nevű szoftvert, mely zárt, biztonságos, közhiteles adatok kezelésére
alkalmas, modulokból felépülő műszaki-informatikai rendszer. Az új rendszer valamennyi
műszaki vizsgálóállomás, így a közlekedési hatóság saját, illetve a külső szerződött közel ezer
vizsgálóállomás esetében fejlettebb technológiai, technikai megoldásokon keresztül biztosítja
a gépjárművek műszaki ellenőrzését. A műszaki vizsgálóállomások többségében végeznek
ún. „zöldkártya-vizsgálatot" is. A műszaki vizsgáztatás modulján túlmenően az új rendszer alkalmassá tehető az un. zöldkártya-vizsgálat moduljának befogadására, működtetésére is. Az előzetes tervek szerint 2010. január 1-től kezdődhetne meg az az átmeneti időszak, amely a műszaki vizsga érvényességi idejének és a zöldkártya érvényességi idejének összehangolására szolgálna, s amelynek eredményeként a megteremtődhet a lehetősége annak, hogy a zöldkártya vizsgálat beépüljön a műszaki vizsgálat elemei közé. Európában hasonló a gyakorlat, amit az is indokol, hogy a károsanyag-kibocsátás lényegében a jármű műszaki állapotának egyik jellemzője.
A gépjármű-tulajdonosok számára a tervezett módosítás több előnnyel is jár. Egy helyen, egy időpontban, egy eljárás keretében kerülnek elvégzésre a szükséges vizsgálatok, mellyel nem kevés időt takaríthatnak meg.
Mivel a zöldkártya vizsgálat a műszaki vizsgálat részét képezné, megfelelőség esetén a
forgalmi engedély meghosszabbítása egyidejűleg jelentené azt is, hogy a gépjármű károsanyag-kibocsátása is a megengedett érték alatt van, tehát nem lenne szükség fizikailag a zöld kártyára, a forgalmi engedély maradna az egyetlen igazoló dokumentum. A zöldkártya vizsgálat integrálása így az adminisztrációs költségek csökkenését is eredményezné, ami szintén megtakarítást jelent az állampolgárok számára.
A szakmai egyeztetések jelenleg zajlanak, ennek során kerül majd leszabályozásra az átmeneti időszak hossza, illetőleg a „komplex" műszaki vizsga gyakoriságára vonatkozó előírás.