Anno
Mi történt anno január 18-án?
Nevezhetnénk a hidak napjának. Jutott rá egy rombolás 1945-ben, és egy átadás 1946-ban. Az előbbi az Erzsébet híd volt, melyet a reggeli órákban robbantott fel a Pestet kiürítő német haderő. Nem tudni pontosan miért, de a négyből csak a budai hídfő déli lánckamrájában robbant fel a töltet. Az elszakadó déli lánc így nem tartotta tovább az útpálya súlyát, ami dél felé csavarodva rántotta magával a budai oldalon álló pilont a Dunába.
Érdekesség, hogy az északi lánc ugyan megsérült és összeroncsolódott, viszont nem szakadt el. Pesten a hídfő állva maradt, és egészen az új híd építésének kezdetéig emlékeztetett a háború eme pusztítására. A második világháború befejeztével Budapesten nem maradt ép híd. Az első állandó híd a Kossuth híd volt, mely 1946. augusztus 20-áig, a Szabadság híd megnyitásáig az egyetlen is volt egyben. A hidat a gyalogos forgalom számára 1946. január 15-én, az autóforgalomnak január 18-án nyitották meg. A Mistéth Endre által tervezett híd több pilléren fekvő acélszerkezettel épült. A kivitelezéshez szükséges vasat a háborús törmelékekből válogatták össze. A rekordgyorsaságú, mintegy hét hónap hosszú építkezés az újrakezdés szimbólumává tette a hidat.
A hidat 10 éves élettartamra tervezték, ennek megfelelően elhasználódása miatt 1957-ben forgalmon kívül helyezték, majd 1960-ban lebontották. Helyét az egykori pesti és budai hídfőnél emlékkő jelöli, időnként megemlékezésből pontonhidat állítanak néhány napra a helyén (1973 és 2003).
A hidat 10 éves élettartamra tervezték, ennek megfelelően elhasználódása miatt 1957-ben forgalmon kívül helyezték, majd 1960-ban lebontották. Helyét az egykori pesti és budai hídfőnél emlékkő jelöli, időnként megemlékezésből pontonhidat állítanak néhány napra a helyén (1973 és 2003).