Anno
Mi történt anno július 6-án?
Ezen a napon kezdte meg próbaüzemét a Pest - Vác vonalon a vasúti üzem. Hosszú volt az út idáig. A vasút szükségességét illetően nem volt vita, de az első útvonal kijelölésében már igen. Az érdekeltek közös álláspontot foglaltak el abban a kérdésben, hogy a fővárost kellene először is összekötni Béccsel, de hogy a Duna jobb, illetve bal partján fussanak a sínek, abban már nem tudtak megegyezni.
A "jobbpartiakat" az osztrák tőke és a Helytartótanács, a "balpartiakat" a terménykereskedők támogatták. A magyar fél érdekei az osztrák pénzügyi válság (1840-41) következtében érvényesülhettek, s így vált lehetővé Ullmann Móric vezetésével a Magyar Középponti Vasút megalapítása. 1844-ben meg is kezdték a Pest-Vác vasútvonal építését, melyet két év után, 1846. július 15-én nyitottak meg a Pest és Buda nevű mozdonyok elindításával. A 33,6 km hosszú vonal megnyitásával Magyarország 11. államként léphetett be a gőzüzemű vasutat működtető államok sorába. Ezt a távolságot a szerelvény akkor 59 perc alatt tette meg, 120 évvel később már órán túli volt a menetidő. (A "Buda" nevű mozdony hat személykocsiból álló vonattal 43 km/h-s átlagos sebességet ért el. A képen a hasonló Heves nevű mozdony látható) Napi három, vasárnaponként négy vonatpár közlekedett Pest és Vác között.