Anno
Mi történt anno július 10-én?
Ezen a napon született 1869-ben Pesten (egerfarmosi és sztregovai doktor) Kandó Kálmán - Budapest, 1931. január 13.) magyar mérnök, a nagyfeszültségű háromfázisú váltakozóáramú vontatás első alkalmazója mozdonyoknál, a fázisváltó kidolgozója.A gimnáziumi tanulmányait a Fasori lutheránus gimnáziumban kezdte, majd 1888-ban beiratkozott a budapesti József Műegyetemre.
A villamosság korán felkeltette érdeklődését. Egyik elektrotechnikai dolgozatával pályadíjat nyert negyedéves hallgatóként. Szigorlatra egy villamos hajtású futódaru tervét adta be. 1892-ben kapta meg a gépészmérnöki oklevelét. Tanulmányait kitűnő minősítéssel végezte el. Gépész és villamos ismereteit későbbi pályafutásában sikeresen kamatoztatta. Egyetem után, Párizsban az indukciós motorok gyártására kidolgozott egy szerkesztési-számítási eljárást, amely gazdaságos villanymotorok gyártását tette lehetővé.
1895-ben a Ganz és Társa gyár szerkesztési osztályának vezetője lett. Az indukciós motorok kiváló tulajdonságait megismerve, ezeket a motorokat a vasúti vontatásban is hasznosítani kívánta. 1898-ban egy svájci kisvasút tervezésében vett részt. Egy Genfi-tó melletti üdülőhelyen építettek egy 300 m hosszú, 20 m szintkülönbségű vonalat.
Mechwart András, a Ganz-gyár akkori igazgatója 1898-ban Kandó Kálmánnal konzultálva elvállalta az olaszországi Valtellina-vonal 3000 V-os háromfázisú, 15 Hz-es vasútvillamosítását. Kandónak ez volt az első önálló fejlesztése. Amikor 1902. szeptember 4-én ünnepélyesen átadták a vonalat, ez volt a világ első, nagyfeszültségű váltakozó árammal működtetett vasútvonala. Táplálására az Alpokból lefutó folyók vízienergiájából nyerheték az áramot. Ez év októberében elkészült a Comói-tó oldala mentén haladó vonal is.
Csaknem 70 elismert szabadalom fűződik a nevéhez. Munkásságát 1930-ban Corvin-koszorú kitüntetéssel ismerték el. 1931. január 13-án szívszélhűdés következtében meghalt.